Союз TMA-17. Снимка: НАСА

От 22 юли за неопределено време космическите кораби "Союз" вече са единственото орбитално транспортно средство в Слънчевата система.

Корабите, които водят историята си от първата половина на 60-те години на миналия век, надживяват своите последователи и конкуренти, с изключение на китайската "свещена лодка" – кораба "Шенчжоу", който се смята от експертите за идеологически продължител на проекта "Союз", пише ВВС.

В резултат от техническата еволюция в Космоса старата концепция за сравнително простите еднократни кораби се оказва по-жизнеспособна от идеята за създаване на многоцелеви, големи и сложни апарати.

Някои смятат "Союз"-ите за остарели и морално, и технически, но по надеждност и ниска цена (важно за космическите кораби) те нямат равни.

Във всеки случай именно тези кораби ще обслужват Международната космическа станция вероятно до последния й ден на съществуване, оставайки един от символите не само на руската космонавтика, но вече и на американската.

Надпреварата към Луната

Програмата на руските кораби "Союз" е в ход пето десетилетие – първият полет на кораба "Союз-1" е на 23 април 1967 г.

За цялото това време "Союз"-ите извършват 108 полета, по време на които има само две катастрофи. Именно първият пилотиран полет става и първата катастрофа в програмата "Союз": по време на връщането заради неизправност в спирачната система загива космонавтът Владимир Комаров. Негов дубльор в този полет бил Юрий Гагарин.

Още по темата
Втората катастрофа става на 6 юни 1971 г., когато заради разхерметизация на спускаемия апарат загива целият екипаж – Георгий Доброволски, Владислав Волков и Виктор Пацаев.

Въпреки тези трагични събития програмата като цяло се оказва успешна – извънредна ситуация възниква и след като през 1983 г. екипажът на "Союз Т-10-1" спешно се евакуира от подпалилата се ракета-носител, но никой повече не загива.

Двете катастрофи стават в самото начало на кариерата на "Союз"-ите. И според мнозина гибелта на първия пилот и първия кораб "Союз" е пряко следствие от космическата надпревара между СССР и САЩ, когато заради скоростта се жертва сигурността.

Двете страни в това време се оглеждат за полет към Луната с обиколка на спътника на Земята и последващо кацане върху него. Именно в рамките на тази голяма програма и започва през 1962 г. разработката на "Союз".

Американската програма за полет към Луната "Аполо" също преживява катастрофа – по време на изпитания на кораба, наречен по-късно "Аполо-1", още на старта загиват при пожар тримата членове на екипажа.

Еволюцията на "Союз"

От момента на създаването си "Союз" преживява четири модернизации, а сега полети започва да извършва вече петото поколение на корабите.

"Союз-Т", кораб от второто поколение, е създаден в рамките на военна програма в базата на първия проект 7К-ОК. Впоследствие военната програма не получава развитие, а в СССР в резултат се появява новият "граждански" "Союз" с индекс "Т", който извършва първия пилотиран полет през 1980 г.

Усъвършенстванията, внесени в конструкцията на кораба, засягат двигателите, системата за навигация, връзка и други, а една от главните задачи е намаляването на масата – в резултат конструкторите постигат това, че товароподемността се увеличава с 200 кг. За всяка космическа програма е ценен всеки грам.

Следващата модификация става "Союз-ТМ". Главната задача на конструкторите тук става подготовката на кораба за обслужване на орбиталната станция "Мир".

Неговото проектиране, както често става в авиационния и космическия отрасъл, започва почти веднага с началото на работата върху предишната модификация на кораба – през 1981 г., а първия пилотиран полет "Союз-ТМ" извършва през 1987 г.

Накрая този кораб, който обслужва Международната космическа станция до днес – "Союз-ТМА", е създаден, понеже американските астронавти "не се вписвали" по габарити в малките руски кораби – за тях не се прилагали строгите стандарти, по които се избирали кандидатите в отряда на космонавтите.

Това е първият "Союз", фактически модернизиран по желание на НАСА – през 1962 г. съветските конструктори дори и не са могли да сънуват такова нещо.

Тези кораби летят от 2002 г., но сега Роскосмос преминава на следващата модификация – "Союз-ТМА-М", или както го наричат медиите – "цифровия "Союз", понеже бордовите му електронни системи за управление са заменени със съвременни цифрови.

Тези кораби от 2011 г. постепенно заменят в полет към станцията предишните "Союз-ТМА".

Старият нов кораб

За годините безотказна работа "Союз"-ите придобиват репутацията на сигурни и евтини кораби, но нерядко казват за тях, че за XXI век те вече са морално и технически остарели.

Главният редактор на сп. "Новости космонавтики", акад. Игор Маринин, обаче смята различно.

В интервю за руската сужба на ВВС той казва, че в съвременния "Союз-ТМА-М" не е останало нищо от първите кораби от 60-те г., "с изключение на корпуса".

Друг експерт – Юрий Караш – напротив, смята, че при всички подобрения "Союз" не е успял да се отърве от недостатъците, които диктуват параметрите, заложени в проекта изначално. "Функционално това е същият кораб както и преди 44 години", смята той. Експертът подкрепя мнението си с това, че товароподемността на кораба се е увеличила незначително, а екипажът както и преди е от трима души.

Орбиталният автомобил

Много експерти, които се стараят нагледно да разяснят достойнствата и недостатъците на тази система, прибягват към сравняване с автомобилите.

Игор Маринин смята, че общото между съвременния "Союз" с първите кораби от този проект не е повече, отколкото между съвременните коли и автомобилите от началото на миналия век.

Юрий Караш на свой ред предпочита да сравнява "Союз" с тунинговано "Жигули" от 70-те: "Разбира се, може да се каже, че това вече е друг модел "Жигули", вече има електронно запалване, сменили са скоростния лост, направили са уредите по-приятни за окото". Но според експерта от това машината не става по-съвременна.

Впрочем, както казва за bbcrussian.com съветският космонавт и два пъти Герой на Съветския съюз – Георгий Гречко, при сравняването на "Союз" със стара кола трябва да се помни, че при всичките му недостатъци, които лично той не смята за съществени, по-нов просто не съществува.

"Кое е по-добре – да имаш "Жигули", или изобщо да нямаш автомобил? Освен това, ако много години си се возил на него и си попадал в тежки ситуации, но с жигулито винаги си се измъквал", казва космонавтът, летял три пъти със "Союз" в Космоса.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase