James Webb Space Telescope, JWST. Изображение: НАСА

Вулканична активност може да бъде открита на планети извън Слънчевата система с помощта на телескопа James Webb, смятат физици, които предлагат метод за търсене на такива вулкани, в статия в сп. Astrophysical Journal.

Възможностите на съвременната астрофизика позволяват откриването на екзопланети – планети, намиращи се извън пределите на Слънчевата система – и изучаването на техните особености. Учените от Харвард-Смитсонския астрофизически център разработили метод за търсене на следи от вулканична активност на екзопланетите.

„Действащ вулкан може да се открие, като се фиксира значителното количество газове, изхвърляни от него. Използвайки James Webb, ще можем за най-близките звезди да определим изригването на вулкани, 10-100 пъти по-големи от земните“, пояснява Лайза Калтенегер, ръководител на изследването, цитирана от РИА Новости.

Космическият телескоп James Webb (James Webb Space Telescope, JWST) е орбитална инфрачервена обсерватория, чието пускане е планирано от НАСА за 2014 г. В задачата му влиза изучаването на формирането и развитието на галактики, звезди, планетни системи и произхода на живота.

Астрофизиците са създали модел на изригването на екзопланетен вулкан въз основа на вулканичната активност на Земята. Те установили, че серният диоксид, отделян в хода на изригването, може да е сигурно свидетелство за вулканична активност.

По време на изригването на вулкана Пинатубо във Филипините през 1991 г. в стратосферата на Земята са изхвърлени почти 17 млн. т серен диоксид. А най-мощното вулканично изригване в историята – на индонезийския вулкан Тамбора през 1815 г., е било 10 пъти по-силно.

„Изригване, подобно на Тамбора, се случва много рядко на Земята, но може често да става на небесни тела, като спътника на Юпитер Йо“, пояснява Уейд Хенинг – един от участниците в изследването.

Един от най-ефективните методи за търсене на екзопланети е т.нар. транзитен метод – учените фиксират сянката върху звездата, която хвърля планетата при преминаване по диска на светилото. Този метод позволява да се открият и химичните вещества, присъстващи в атмосферата на планетата.