Снимка: Reuters
fallback

Завишение от 400% и цена от около 1200 лв. при настоящите условия за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще плащат само 0,6% от собствениците на коли, или близо 18 хил. души. Това показват разчетите на застрахователните компании и КФН за ефекта от въвеждане на системата "бонус-малус"”, с които "Труд" разполага.

Попадането в групата с най-голямо завишение на цената ще става след тежка катастрофа, довела до смърт, или след 8-9 по-леки нарушения на пътя.

78% от собствениците на автомобили, или около 2 млн. души, ще ползват бонус от полицата, тъй като са изрядни водачи.

Oще по темата

Още първата година след въвеждане на системата "бонус-малус" те ще ползват отстъпка от 10%, а на втората година отстъпката им ще бъде 20%.

За да ползват максималния бонус от 25% обаче, ще трябва да шофират без нарушение в продължение на 7 години.

Разчетите показват, че 44% от собствениците, или близо 1 млн. души, ще достигнат до максималния бонус. Така при настоящи цени от около 300 лв., за "Гражданска отговорност" те ще плащат 225 лв.

Застраховката както и досега ще се сключва за всеки автомобил. Но при нарушение на пътя отрицателни точки и по-рисков клас ще се слагат както на колата, така и на собственика.

При въвеждане на системата "бонус-малус" може да се стигне до ситуация шофьорите, които направят катастрофа, да предпочетат да платят причинените от тях щети на другия автомобил, вместо да се повиши техният рисков клас като водачи и да нарасне цената на тяхната "Гражданска отговорност".

Например неспазване на дистанция и лек удар на колата отпред ще води до завишение на цената на полицата със 190%, ако се викне пътна полиция, попълни се протокол и щетата бъде платена от застрахователя. Освен това виновният шофьор ще плаща по-скъпа полица в продължение на 5 години. В този случай по-изгодно за виновния шофьор ще бъде да плати от джоба си за ударената броня и случаят въобще да не стига до застрахователя.

Въвеждането на системата "бонус-малус" по света е довело до намаляване на катастрофите и жертвите – с между 15% и 30% в различните държави.

В България ефектът може да е и по-голям, защото хората са чувствителни към цената на всяко нещо, за което плащат. Очаква се голяма част от лошите водачи да променят поведението си, за да не влошат досието си и да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

129

Станулов

преди 5 години

да изплащам издръжка на майката?И всъщност, най-важното и най-несправедливото е, защо има стократна разлика в стъпките за увеличаване и намаляване на Бонус и Малус- облагодетелстваща застрахователните компании?

128

Станулов

преди 5 години

о-интересно е какво се случва с приходите от застрахователна премия от ГО. 44.86% х 250% = 112.15% който, ще удвоят приходите застрахователните компании. И то само за три години. При една и съща, основна базова цена.Искам всички да знаят, защо, как и кои/кой, реши да изземе 650 млн./год. и да ги даде на застрахователите, вместо да ги получи бюджета под формата на увеличени глоби?Сега, ако аз си купя автомобил в който е извършено насилие, каква част от присъдата следва да излежа?В случай, че в следствие на горното се роди дете, следва ли аз, като нов собственик да изплащам издръжка н

127

Станулов

преди 5 години

Според КФН първата година 18% от шофьорите или 1/6 от тях ще получат МалусПрез 2-рата година още толкова, като 18% от първогодишните ще повторят, а дялът на новоприетите в клуб Малус ще намалее до 14.76%.През 3-тата година, дялът на новоприетите в клуб Малус ще достигне 12.1% . Така, само за 3 години, почти половината от шофьорите или 44.86% ще са членове на клуб Малус. А, колко ще са на 5-та, 8-***, 12-та година колкото са необходими за изтриването на Малус точките.

fallback