Изображение: NASA/JPL

Космическата сонда Cassini, изследваща Сатурн и неговите спътници, започна нов етап от своята мисия – „Слънцестоене“, която ще продължи до средата на 2017 г., съобщава пресслужбата на Jet Propulsion Laboratory (JPL) на НАСА, цитирана от РИА Новости.

Сондата достигна планетата скоро след зимното слънцестоене в северното полукълбо на Сатурн през 2004 г., а новият етап завършва няколко месеца след лятното слънцестоене през май 2017 г. По такъв начин учените ще могат да изучат целия сезонен период на Сатурн по-детайлно.

„След почти седем години на път и шест години на орбита около Сатурн тази сонда все още е „бодра и весела“. Очакваме, че още седем години наблюдения ще ни донесат не по-малко завладяващи открития“, казва Боб Мичел, ръководител на програмата в JPL.

По-рано Cassini откри следи от мехури, които оставя след себе си спътникът на Сатурн – Енцелад, а също направи снимки на друг спътник – Мимас, в инфрачервения диапазон. Сондата помогна също да се открие нов клас спътници на Сатурн, „скрити“ в пръстен А.

Етапът „Слънцестоене“ е утвърден официално. Порталът на мисията съобщава, че нейното официално наименование е променено на „Касини Слънцестоене“ (Cassini Solstice). По-рано по подобен начин проектът беше преименуван на „Касини Равноденствие“ (Cassini Equinox), когато през 2008 г. стартира съответният етап от работа на сондата.

Очаква се на новия етап сондата да изучи по-подробно магнитосферата на планетата и нейните пръстени. В края на мисията Cassini няколко пъти ще се „гмурне“ между пръстените на Сатурн, за да изследва втората по размери планета в Слънчевата система, добавя пресслужбата на JPL.

Мисията Cassini-Huygens е съвместен проект на космическите агенции на САЩ, Европа и Италия по изучаването на Сатурн. Космическата сонда Cassini със спускаемия апарат Huygens бe пусната през 1997 г. и достигна орбитата на планетата на 1 юли 2004 г. Huygens изучи атмосферата и повърхността на Титан – спътник на Сатурн, а Cassini след отделянето на апарата продължи изучаването на планетата и нейните спътници.