Снимка: НАСА

Космическият апарат "Касини" за първи път наблюдава образуването на миниатюрни спътници в пръстен на планетата Сатурн, съобщава РИА Новости, като се позовава на информация  на Лабораторията за реактивни двигатели.

Използвайки спектрограф, монтиран на космическия апарат, изследователите са открили в пръстена F миниатюрни спътници, образувани от натрупване на материя (предимно лед и прах).

Според учените радиусът на тези обекти може да достига 20 километра. Те са пълноценни небесни тела – собственото им гравитационно притегляне ги предпазва от разрушаване.

Изследователите предполагат, че роля в образуването на миниспътниците играят гравитационните полета на сатурновите луни Прометей и Пандора, които карат материята на пръстена да се струпва и уплътнява. Специалистите подчертават, че за първи път наблюдават подобни обекти в процеса на формирането им.

Миниспътниците ще помогнат да се научи повече за произхода на тайнствения космически обект S/2004 S 6. Това тяло с диаметър от 5 до 10 километра бе открито от "Касини" през 2004 г. То се отличава с необичайната си траектория, преминаваща през пръстена F.

Статия на учените с подробности за наблюденията е публикувана в сп. Astrophysical Journal Letters.

Космическият апарат "Касини" бе изстрелян през 1997 г. Той е съвместен проект на ЕКА, НАСА и Италианската космическа агенция. Неотдавна мисията му бе удължена до 2017 г.