Снимка: НАСА

На 11 януари 2010 г. се навършват 50 години от деня, в който е прието решението за създаването в СССР на Центъра за подготовка на космонавти, който носи името на Юрий Гагарин. Сега в този център се подготвят не само космонавти, но и космически туристи, пише РИА Новости.

През 2002 г. държавите участнички в програмата „Международна космическа станция“ (МКС) приемат документ, регламентиращ общите критерии за подбор на космонавти и посетители на МКС. В документа са определени две категории членове на екипажи: професионални астронавти (космонавти) и участници в космически полети.

В категорията участници са включени лица, избрани за полет от една или няколко космически агенции – партньори в програма на МКС за изпълнение на комерсиални, научни и други програми, а също представители на космически агенции, които не са партньори по МКС, инженери, учени, учители, журналисти, дейци на изкуството или туристи.

Според този документ понятието „космически турист“ е съставено от понятието „участник в космически полет“, което ще рече, че космическите туристи са частни лица, които са извършили (или се готвят да извършат) космически полет, като заплатят за него.

Сега единствената цел за космически туризъм е Международната космическа станция, а полетите се осъществяват с руските космически кораби „Союз“. С тяхната организация се занимават Роскосмос и американската компания Space Adventures, които си сътрудничат от 2001 г.

Полетът до МКС отнема около ден, толкова време е необходимо и за връщане. В орбита туристът прекарва 8 дни. Желаещият да бъде участник в космически полет трябва да има 35-45 млн. долара (толкова е струвал космическият тур през 2009 г.). Освен това ако се планира излизане на туриста в Открития космос, ще са му необходими още 45-55 млн. долара.

Критериите на подбора

За полет в Космоса дори в качеството на турист е необходимо преминаването през внимателен подбор.

Според приетите „Принципи“ през проверка първо минават биографичните данни на претендентите и се оценява тяхното поведение както в миналото, така и в настоящето. Така даден кандидат няма да бъде допуснат до космически полет, ако той:

– е извършил престъпление или длъжностно провинение по време на военна служба или работа;
– е известен с престъпно, нечестно или позорно поведение;
– е извършил измама или е дал лъжливи показания в хода на проверка или при назначение;
– е склонен към пиянство;
– употребява наркотици или други вещества, чието разпространение е ограничено;
– е член на организация (или поддържа такава), което може да повлияе отрицателно на някого от екипажа на МКС.

Анкетата на кандидатите се проверява задълбочено с помощта на Интерпол, включително от страните участници в проекта МКС. Ако космическият турист е гражданин на една от страните партньорки на Русия по МКС, то след проверката на неговата анкета допълнително съгласуване не е обходимо. Ако кандидатът за Космоса е гражданин на трета страна, е необходимо съгласието на всичките 15 държави, участващи в проекта МКС.

След това кандидатите да участват в космически полет задължително преминават проверка за обща пригодност, здравословно състояние, психологическа устойчивост, владеене на английски език, способност да спазват кодекса на поведение на членовете на екипажа на станцията.

Едно от най-важните изисквания за участниците е възможността да избягват лингвистичните бариери, които в Космоса може да са много по-сериозна опасност, отколкото на Земята. В приетите „Принципи“ се казва, че участниците в полета са длъжни да знаят английски език (да четат и говорят на ниво Intermediate Low) и освен това да имат познания по други езици, в зависимост от мястото, откъдето възнамеряват да летят към МКС. Тъй като полетите се осъществяват с руски космически кораби, знанието на руски език също е необходимо.

След това в Института по медико-биологични проблеми се провежда проверка на здравословното състояние на бъдещите участници в космически полети. Космическият полет е сериозно мероприятие и е свързан с много рискови фактори: натоварване, безтегловност и т.н., затова към здравето има определени изисквания. В основата на медицинския подбор стоят принципите, разработени за професионалните космонавти, но към туристите те са по-меки.

Ограничението за възраст е едно – кандидатът не трябва да е под 18 години. Ако лекарите преценят, че възможният риск за здравето на туриста е прекалено голям, той не получава разрешение за полет, но ако получи положителна оценка, тогава започва предполетна подготовка в Звездното градче край Москва.

За туристите задължително се разработват индивидуални средства за профилактика и се прави всичко, за да се облекчи пребиваването им на станцията, както и условията за старт, за понасяне на натоварването и т.н. Минималният срок за подготовка е 6 месеца, а програмата съдържа три етапа: общокосмическа подготовка, специализирана космическа подготовка и предполетна космическа подготовка.