Снимка: "Труд"
fallback

Катаджиите, които командват светофарите в София от будки на кръстовищата отиват в историята. На някои места те ще изчезват още от септември. Другаде ще продължат да „командват” още около година и половина. До края на 2016 г. обаче всички те ще бъдат заменени от автоматичното управление на около 170 „умни” устройства по възловите кръстовища на столицата, пише „Труд”.

Oще по темата
Тогава ще настъпи и краят на ръчното управление на светлините, които регулират трафика, каза зам.-кметът по въпросите на транспорта Любомир Христов.

Интелигентните светофари са част от т.нар. Център за управление на трафика, който трябва да заработи от август. В момента по най-натоварените кръстовища в столицата полицаи управляват ръчно светофарите.

Новата система предвижда на около 200 метра от светофара на пътната настилка да се монтират датчици, които отчитат броя на автомобилите и на базата на тези данни се дава приоритет за съответното направление и дължината на зеления сигнал. Данните пристигат и в центъра, така там ще има обща картина на цялостното движение в столицата. При задръствания с предимство ще преминават колите на градския транспорт, както и линейки и пожарни, които ще подават сигнал към светофара, а системата ще им осигурява зелено.

По план до края на 2015 г. модерни светофари ще има на 80 кръстовища. Такива вече са факт на Лъвов мост, Семинарията, булевардите „Г. М. Димитров” и „Ал. Стамболийски”. В момента се монтират по бул. „Царица Йоанна”, предстои подмяна на уредбите по бул. „Цар Борис Трети”, бул. „България” и в центъра.

Освен за шофьорите новите светофари ще важат и за пешеходците, които ще трябва да натискат бутон, за да укажат, че искат да пресекат в дадена посока.

Очакванията на Столичната община са след въвеждането на новата система да се намали времето за движение с около 25-30 процента. Предварителните анализи показват, че до 7-9 на сто ще спадне консумираното количество гориво общо в града.

По новите светофари ще се монтират и камери, които ще следят не само дали колите не карат с превишена скорост, но и дали минават на червено, както и дали спират на пешеходна пътека, а информацията ще се препраща в КАТ.

В момента 18 столични кръстовища се контролират от катаджии целодневно и още 9 при засилен трафик в часовете между 7,30 и 9,30 ч и от 16,30 до 19,30 ч, обясниха от полицията. Там, където има таймери, вместо секунди се появяват буквите “РУ” (ръчно управление).

Най-често по този начин работят устройствата на Орлов мост и при Софийския университет. Ченгетата обясняват това с насочването по коридор на линейките и пожарните към южните квартали и летището. Но обикновено стремежът им е да отпушат тапите по направление на булевардите “Цариградско шосе” и “Цар Освободител”, като в същото време тотално се задръстват “Евлоги Георгиев” и “Васил Левски”, тъй като от будките нямат видимост към тях. Подобна е ситуацията и на бул. “България” и пресичащите го булеварди “Гоце Делчев” и “Тодор Каблешков” и “Иван Гешов”.

Освен от будки униформените могат да командват светофарите и от пултове на открито. На новомонтираните устройства също има секции за ръчно управление. Но и при този начин на превключване ченгетата не виждат дали се образуват колони. Така в повечето случаи създават проблеми, отколкото да подпомагат движението.

Хаос в трафика настава и когато по някаква причина - ремонт, затваряне на улици заради спортни състезания, шествия и т.н., катаджии бъдат пратени като регулировчици. Една от причините е, че все по-малко шофьори помнят или изобщо познават сигналите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

29

Анонимен

преди 8 години

Далаверата е 20 000 000 лв. и трафика ще си остане същия, а вие си плюйте колкото искате:)

28

vesko02

преди 8 години

Лафка?

27

Cok

преди 8 години

" румънската технологична компания UTI Grup и българското дружество "Иновативни задвижващи системи" ЕООД, е компанията, която остана единствена в надпреварата за поддръжка и изграждане на светофарни уредби на територията на Столичната община."Забележка: Българската фирма е само от един човек !!! Румънци не съм виждал да монтират. Тука има некаква огромна далавера .

fallback