Снимка: БГНЕС
fallback

Според министъра на икономиката Емил Караниколов държавните бензиностанции ще дадат възможност да се види ясно как точно се формира цената от доставчика до крайния потребител на горивата, но в същото време той смята, че едва ли те ще повлияят за поевтиняването на горивата.

"Ако някой очаква, че тези 100 бензиностанции по някакъв начин ще намалят цената на горивата в България, това е нонсенс“, призна Караниколов.

Oще по темата
Той допълни, че на тези обекти ще има възможност и за електрическо зареждане на колите.

Освен това ще се анализира къде е най-слабата конкуренция и точно на такива места държавата ще направи бензиностанции.

Караниколов настоя, че идеята за държавни бензиностанции е правилна, защото ще стимулира конкуренцията и ще има повече участници на пазара на горива.

Депутатите от БСП подкрепиха предложението на правителство, но въпреки това изразиха някои резерви. Според социалиста Красимир Янков всяко предложение, което ще се отрази на благосъстоянието на хората, е правилно.

"Има два подхода за това - от една страна да се повишат доходите, а от друга да се намалят цените на стоките и ако това е намерението с една намеса на държавата с пазарни механизми в един сектор, в който винаги е имало съмнения за картелно споразумение, би трябвало да приветстваме добрите намерения. Въпросът е обаче какво ще е изпълнението, а има съмнение, че то ще е добро“, коментира той.

Петър Кънев от БСП припомни, че държавни фирми в сектора има в Норвегия, Италия, Гърция.

Според него пазарът отдавна е пренаситен с над 3000 бензиностанции, но големите монополисти, които държат над 75% от него, не свалят цените.

В крайна сметка промени в Закона за държавните резерви и военновременните запаси, с които се създава "Държавна петролна компания", беше приет на първо четене с голямо мнозинство.

Планът предвижда през идната една година новата държавна компания да изгради бензиностанции из цялата страна, включително на места, където няма търговски интерес. Целта е да се подобри конкуренцията.

Новата „Държавната петролна компания“ няма да може да се приватизира и да изпада в несъстоятелност.

Според промените в закона до 3 месеца от вписването на "Държавната петролна компания" в Търговския регистър, тя трябва да подаде заявление за лиценз за данъчен склад в Агенция "Митници".

Принципал на компанията ще бъде икономическият министър, който ще назначава управителния съвет.

Срещу имущество, което е публична държавна собственост, не може да има принудително изпълнение.
Компанията ще осъществява дейност като лицензиран складодържател и търговец на горива, ще управлява и държавния петролен резерв.

Финансирането на компанията ще стане от собствени приходи, трансфери от държавния бюджет и други постъпления, пише в предложените от кабинета текстове.

В мотивите си към промените от Министерски съвет посочват, че в условията на непредвидения форсмажор, предизвикан от пандемията на COVID-19, довел до въвеждане на извънредно положение в България, цените на бензиностанциите, само в рамките на два месеца, варираха между 1,39 и 2,10 лв./л за най-продаваните видове горива -бензин и дизел. По-специално, само за последната седмица на извънредното положение (от 04.05. до 10.05.2020 г.) при среднодневна цена на освобождавани от данъчен склад горива (бензин и дизел) - 1,32-1,33 лв./л, цените между различните икономическа оператори по бензиностанциите останаха в диапазона 1,39-1,89 лв./л. Разлика от 50 ст./л между предлаганите цени при продажби на дребно се реализира при еднаква данъчна тежест, еднаква цена на суровината и сравнително еднакви цени при освобождаванията от данъчните складове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

81

българин

преди 3 години

до 81 Банкянският,нали си е мутра от времето веднага след 1989г.Та надушва къде са парите! Ето че хазарта взе от частниците,сега и в горивата се намеси.Сега се сети че там се въртят огромни пари,та държавата ще започне да *** яко както беше преди 1989 г!-:)Абе хитрец си е признавам му го!Зарецдах скоро на Марешки.Една след друга колите спират и пълнят до горе сякаш го крадат без пари горивото.Та той нали знае всичко в държавата.И за това е решил да влезе там където е големият оборот!-:)Тарикат!

80

Сата Н.

преди 3 години

Банкянския старец превъртя и оттука нататък ще е пълна трагедия. За българите, де... За него ще си е веселие и забава.

79

До хайде....

преди 3 години

Първите които тръгнаха да потапят Нефтохим бяха именно Костов и Пушкаров,когато изтеглиха един заем от 100млн долара и го плащаха Нефтохим и Плама.Първия оцеля,а втория потъна.Черния продаде завода за 107млн долара с всички поч. бази и пълни резервоари и тръби на ЛУКойл.После се оказа,че руснаците платили дълг за 40млн долара.Черния продаде 58% и ако не се лъжа 25% от мас.приватизация.После руснаците вдигнаха капитала и държавата загуби т.н. златна акция.Интересува ли те комисионната на Костов?

fallback