Снимка БГНЕС, архив
fallback

Китка, менче с вода, първи звънец. И децата ни отиват на едно уж сигурно място, където не ги дебнат наркодилъри, не ги чакат тежки раници, защото вече си имат дигитална, имат персонализирани уроци, защото учителят, разбира се, е способен да разработи 30 такива за трийсетте хлапета в клас, които надвишават изискванията за брой ученици в класа, но имат персонални потребности.

Нещо такова ни представя МОН и вината не е непременно на новия министър, защото сериалът "Откак свят светува", може да се конкурира с времето, откакто в МОН се правят реформи.

Само че реформите в МОН ще са с повече епизоди. Дори и от "Дързост и красота".

Все още няма да забравя как една холандска принцеса, която отговаряше за нещо си там образователно в „ниските земи“, а страната им все още не се наричаше Нидерландия, присъства на едно откриване на учебна година във Втора английска гимназия заедно с тогавашния просветен министър Сергей Игнатов. Беше безкрайно впечатлена от това, как се звъни по традиция с училищния звънец, как се пуска химнът, как се подлива менче с вода, за да върви по вода на учениците. Направо се възхити. И каза „А у нас просто влизат в класната стая и учат“.

Не е лошо и у нас след цялата церемония с китки и менчета с вода децата просто да влязат в клас и да учат, само дето практиката разбива на парчета тези елементарни изисквания.

След канчето, менчето и звънчето, и дори още преди тях, е родителската среща, на която непременно трябва да бъдат събрани пари за нещо – шкафчета, охрана, аптечка на класа /да, има го и това, в някои училища има медицинско лице, но няма елементарен риванол/.  Въображението на холандската принцеса така и остана бедно защо децата няма къде да паркират велосипедите си, ако решат да отидат на училище с тях, при положение че в Холандия това е елементарна част от оборудването в училищния двор.

По-същественият проблем е започването на събиране на пари или директно спуснатия списък за учебни пособия или тетрадки, които трябва да си купят хлапетата още в първи-четвърти клас. Тетрадки, които ще утежнят раницата им право пропорционално на теглото им, нищо че министерството е въвело така наречената дигитална раница, която не би трябвало да тежи нищо, ей богу. Ами дигитална е все пак, но пък се оказва, че в някои училища смартфоните в началните класове са забранени, а учителката някак се изхитря да даде домашно съгласно директивите на МОН и който няма мобилен телефон, просто получава двойка. Който не си е купил пет учебни тетрадки по пет предмета, рискува същото.

А да не забравяме за регионите, където просто родителите не могат да си позволят да купят не само тетрадки за общо тридесетина лева, а да не говорим за компютър или телефон с камера на децата си, особено след като им ограничиха продажбите на тютюна, който отглеждат и в чието низане участват самите деца. Като затворят и мините, картинката ще се обогати.

Чудя се хората, които работят в това министерство, ще придобият ли някога цялостна представа за това, какви възможности имат хлапетата, чиято задача е да научат таблицата за умножение, когато не нижат тютюн и чиито родители понасят финансовата тежест на „дигиталната раница“, за да им осигурят устройство, на което да си я носят. Дали свръхиновативните екипи на МОН знаят, че има училища с общо два или три работещи компютъра, на които трябва да се изреди целият клас?

Не искам да бъда разбрана неправилно - качването на уроци и индивидуални задачи в дигиталния свят е много добра идея, стига да не забравяме, че има семейства само с един компютър и с по няколко деца, които в името на образованието им ще станат жертви на фирмите за бързи кредити и ще изплащат заеми до откат. Не всеки може да си позволи лукса да образова дигитално детето си, а все пак основното изискване на образованието е да бъде достъпно. За него понякога е достатъчна и една бяла дъска. И малко желание от страна на МОН. Малко естествен, а не изкуствен интелект.

Или отварянето ни към иновациите е същото като загърбването на темата за затварянето на мините – който оцелее, оцелее, другите да се оправят сами и  да разчитат на НПО-та? А от министерството се чакат само менчетата, с които да полеем вода за първия учебен ден? Пък един път като ни тръгне по вода...

А иначе, честит ден на учителя!
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

43

Анонимен

преди 7 месеца

Истината за територията на ТЕЦ Марица е , че се работи за държавата от която са осигурени около 20 % . Другото е в сивия сектор . И тези семейства не са бедни . Винаги с оправени къщи и дворове. Децата им с модерни цифрови устройства . Нека статистиката да провери колко часа са на работа и за колко и се плаща и ги осигуряват .

42

Анонимен

преди 7 месеца

Много точно,много тъжно,много безнадеждно!От родител на седмо класни.P.S. Да не споменаваме частните уроци... и бюджетирането им!

41

До авторката

преди 7 месеца

Стелче, на празници не се плюе. Представи си, че имаш рожден ден или друг семеен празник и ти се изтърси някой, дето ти изброи всичките кусури на теб, на семейството ти, на жилището, на ... И накрая с ехиден тон ти текне:Все пак Честит празник!". Ти не само нямаш понятие от работата на учителите, но за сметка на това си безкрайно уверена, че може да преценяваш кое как. На теб ти липсва елементарна етика.

fallback