Снимка: Reuters
fallback

Кой ще се възползва от кризата около авиационния гигант Boeing и неговия 737 MAX? Катастрофата на Етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines) не променя фундаментално баланса на силите между американската компания и големия европейски конкурент Airbus, но би могла да засили мощта на Китай, пише в свой анализ БТА.

От полза ли е тази криза за Airbus?

Със супермодерния модел 737 MAX, от който са пуснати в експлоатация 371 машини, Boeing искаше да навакса изоставането си от Airbus в сегмента на самолетите за средни разстояния.

Oще по темата
Американският самолетостроител предвиждаше да достави над 500 допълнителни бройки от своя бестселър до края на годината, като темпото на производство е от впечатлителните 52 самолета месечно.

В краткосрочен план и от търговска гледна точка, Airbus би могъл да се възползва от кризата в полза на своя бестселър А320, благодарение на който властва в сегмента на полетите на средни разстояния с 60-процентен дял от пазара. Но с поръчките за над 6500 самолета, което е равносилно на около десет години производство, Airbus няма средствата да отговори на твърде силен поток от заявки.

Eвропейският самолетостроител е увеличил темпа на производство на самолета си A320neo, чиято промишлена верига за доставки вече е доста натоварена. В по-дългосрочен план последствията биха могли евентуално да се почувстват. Boeing проектира нов самолет, предназначен за "средата на пазара" на въздушния транспорт. Той вече е кръстен 797 от авиационните ентусиасти и решението за него, което постоянно се отлагаше, трябва да бъде взето през 2020 година. От всяко закъснение в изпълнението на тази програма ще се възползва европейският конкурент, за който се твърди, че контролира този сегмент със своя А321neo Long Range.

Отвъд търговското и промишлено влияние, битката между двата гиганта се провежда и на имиджовото поле и Boeing със сигурност току-що е загубил един кръг от състезанието.
"Когато репутацията ви зависи от сигурността, няма значение какво е доказано или в кого е грешката", пише Джъдсън Ролинс, анализатор в Leeham News, едно от големите американски списания за авиация.

В тази криза Боинг и по-общо САЩ дълго време защитаваха 737 MAX, докато останалият свят го забраняваше или спираше.

Каква роля играе Китай в тази криза?

Може и да ви се струва странно, но Китай играе централна роля в тази криза. Пекин първи реши да забрани самолетите 737 MAX, като бързо бе последван и от останалия свят. САЩ въведоха забраната последни. Това стана в момент, когато Boeing 737 MAX играе ролята на разменна монета в търговската война между Пекин и Вашингтон.

По този начин Китай измести центъра на тежестта на въздушния транспорт в света. До този момент водеща роля играеше Федералната авиационна администрация на САЩ благодарение на тежестта на американския пазар. Европа и Агенцията й за авиационна безопасност (ЕААБ) нямат същата тежест.

"Китай има силата да зададе тона", заяви Филип Плувие, авиационен експерт и асоцииран директор на консултантската фирма Boston Consulting Group. "Той ще обхване 30 процента от световния пазар до 2025 година и вероятно 80 процента от растежа. Това е неизбежна реалност за Airbus и Boeing, категоричен е той.

Китай всъщност има големи амбиции със своя С919, за да се конкурира със самолетите за средни разстояния на европейския и американския самолетни гиганти.

Пекин със сигурност ще има думата, след като Федералната авиационна администрация разреши възобновяването на полетите на Boeing 737 MAX и може би ще поиска самият той да сертифицира самолета преди да го пусне да извършва редовни полети. А това е кошмарен сценарий за  Boeing.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

32

бай Даньо

преди 5 години

няма се плашите от китайците и рашките авиацията им е гола вода и кал по гърба

31

бай Даньо

преди 5 години

4-ти нищо оригинално руско няма в тоя многофункционалнъи самальот дватцат первово века... И съвсем целенасочено защото искат рашките да го придават на запад което няма как да стане ама хай хаирия да е... лично пишещия е бичил карго системата *** МС-21. Киатйците са още по смешни откраднаха А320 ( мисля беше) и ко кръстиха С919 И също опряха за карго до мен понеже забравили да я откраднат и нея . ха-ха и наште понеже знаят че става дума само за една бройка да продадат им шибнаха една цена...

30

Анонимен

преди 5 години

До Bad Company 28Тая глупост пък къде я прочете? Френски двигатели няма. Лиценз са на американски. МС-21 има варианти с Pratt&Whitney, защото повечето държави искат изпитани и масови двигатели. Руските двигатели по нищо не отстъпват в никое отношение на американските. Всъщност в целият свят от нулата собственоръчно само Русия, САЩ и Ролс-Ройс (Британия) могат да произведат реактивен двигател. Не е нужно да си авиоинженер, за да прочетеш тези неща. Руските на МС-21 са твърде нови.

fallback