Снимка: архив, Reuters
fallback

Грешките на водача на пътя почти винаги завършват с неприятен резултат. Кинетичната енергия на автомобила расте пропорционално - на квадрат на неговата скорост. Тоест енергията на превозното средство при скорост от 120 км/ч е не два, а цели четири пъти по-голяма от тази при 60 км/ч.

Двете най-чести причини за катастрофа на магистрала или на извънградско шосе са превишение на скоростта и изпреварване. При първата нещата общо-взето са ясни, но при втората не е така. Много шофьори допускат грешки или не се отнасят сериозно към тази маневра, пише AutoMedia.bg.

Помагайте на другите при изпреварване

Някои водачи си мислят, че са на състезание и трябва да изпреварят всички, като едновременно с това не позволяват на никой да ги задмине. Това не само е глупаво, но и опасно. Ако видите, че зад вас някой изпреварва, не му пречете. Тоест, не увеличавайте безпричинно скоростта и не изпреварвайте. По-добре се изтеглете леко встрани и му дайте да разбере, че сте го видял и ще го пропуснете.

А ако видите, че точно в този момент не бива да се прави подобна маневра, тъй като отсреща идва друга кола, мигнете 3 пъти с левия мигач, за да предупредите идващия отзад, но в никакъв случай не му пречете. Бъдете готов да натиснете спирачката, за да направите място на изпреварващия ви да се прибере пред вас. В противен случай излагате на опасност от удар както вас, така и него, а и хората в идващата отсреща машина.

Изпреварвайте бързо

Колкото по-бързо изпреварите този пред вас, толкова по-безопасно е това. Често се наблюдава следната картинка – автомобилът първо навлиза в лентата за насрещно движение и едва след това започва постепенно да ускорява. В крайна сметка подобна маневра може да отнеме 10 секунди, а това е цяла вечност и е много опасно.

Идеалното изпреварване трае 2-3 секунди. Колкото по-малко време прекарвате в лентата за насрещно движение, толкова по-безопасно е за всички. За да може изпреварването да стане бързо, трябва още, докато сте в своята лента, да свалите предавката и да започнете да набирате скорост. И едва когато вече имате предимство в скоростта, можете да навлезете в насрещната лента.

Едновременно изпреварване

Никога не изпреварвайте заедно с някой друг. Особено, ако автомобилът пред вас е с тъмни прозорци или просто е по-голям от вас. В тези случаи се лишавате от видимост и нямате никаква представа какво се случва на пътя. Съответно времето ви за реакция намалява. Да не говорим, че идващият отсреща автомобил също не ви вижда и си мисли, че срещу него се движи само една машина.

Особено опасно в подобни ситуации е да се приближавате плътно до автомобила пред вас. Ако той реши да спре или да се престрои обратно в платното, със сигурност ще го ударите или пък няма да ви стигне времето, а и мястото, за да се върнете обратно в своята лента.

Друг проблем се появява, ако вашата кола не е толкова мощна като тази отпред. Просто няма да имате време да завършите маневрата, която сте предприел. Често по пътищата се вижда как 20-ина годишен автомобил се залепва плътно до мощно и ново BMW (например), за което не е проблем да изпревари и бързо да се прибере обратно. Старата кола обаче спира по-трудно.

Изпреварване на колона

Когато видите на пътя си цяла колона от превозни средства, която се движи с ниска скорост заради бавен камион или някой „древен” автомобил с възрастен човек зад волана, не се хвърляйте да изпреварвате машините една по-една, като рискувате всеки път. Ако не бързате, по-добрият вариант е да отбиете и да изпушите една цигара. Или пък да спрете за кафе. След това, когато настигнете колоната, най-вероятно в нея ще са останали 2-3 превозни средства, които ще изпреварите без усилия и нерви. Няма да загубите кой знае колко време, но ще сте по-спокоен.

Следете за знаците

По време на пътуване е нужно да следите както за пътните знаци, така и за знаците, които ви подават останалите участници в движението. Често водачите на големи камиони ви улесняват, като с мигач ви дават знак дали е безопасно изпреварването или напротив.

Що се отнася до пътните знаци,те трябва да се следят, не само за да не пресечете непрекъснатата линия, което се наказва, но и за да не попаднете на кръстовище или пешеходна пътека, докато изпреварвате. На тези места изпреварването е забранено, тъй като е опасно. Много от блъснатите пешеходци на зебра са пострадали именно, когато автомобилът в дясната лента спира, за да им даде предимство, но в същото време отляво ги изпреварва друга кола, която няма видимост.

До опасна ситуация може да се стигне и когато шофьор завива наляво, излизайки от второстепенен път. Движещото се пред вас превозно средство леко намалява скоростта, за да му позволи маневрата. В този момент вие решавате да изпреварите и се оказвате в насрещното платно, в което е и другия автомобил. Той обаче си е в своята лента, а вие не. И в повечето случаи челният удар е гарантиран.
 
Още новини от света на автомобилите четете в AutoMedia.bg
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

16

Анонимен

преди 5 години

"Само един трябва да остане"-Дънкан Маклауд шофьор в БГ!

15

Сп???нс

преди 5 години

От доста време съм си дал сметка че предпочитам да си карам спокойно е без главоболия и затова изпреварвам мноооого рядко, само ако нямам друга възможност- трактор, някой трабанче или моторче от тези 50-кубиковите. Ако си на дълъг път - 8-10часа, с 2 изпреварвания няма да си спестиш половината време, а ако си на кратък -20-30 км, ти е все тая дали ще стигнеш за 20 или 24минути.

14

Анонимен

преди 5 години

То трае при добра видимост ако се огледаш и видиш че няма в насрещното никои и се увериш че зад теб също няма такъв а не глупостите на тия господа

fallback