Снимка: архив, Булфото
fallback

Нарастваща избирателна активност, сигурен балотаж и разместване в първоначалните позиции на част от кандидатите – това регистрира проучването на електоралните нагласи в края на кампанията за президент и национален референдум, проведено от Алфа Рисърч, между 31-ви октомври и 2-ри ноември.

Изследването е проведено сред 1034 пълнолетни граждани от цялата страна.

То сочи, че за периода на предизборната кампания, декларираната готовност за участие в президентския вот нараства от 61% на 69% от пребиваващите в страната избиратели. Пресметнати в реални гласове, това означава, че на първия тур на 6-ти ноември до урните ще отидат най-вероятно между 3,8 и 4 млн. избиратели.

Тенденция към ръст бележи и активността за националния референдум – от 52% до 61%.

Намерението за гласуване в прякото допитване, както и категоричността на участието, остават по-ниски от тези при президентските избори, но близко до границата за валидност на референдума, отбелязват социолозите.

Според Алфа Рисърч изходът от президентската надпревара ще се реши на втори тур, в балотаж между кандидата на ГЕРБ Цецка Цачева и подкрепения от  БСП Румен Радев. 

Налице е обаче сближаване на позициите между двамата – за три седмици разликата между тях пада от 7,9%  на  3,8%.

Скъсяването на дистанцията се дължи на два паралелни процеса. От една страна, Румен Радев подобрява слабо подкрепата си - от 21,4% до 22,5% в резултат от общата мобилизация на БСП, както и от преминаването към него на част от вота за Калфин и Дончева, доколкото той се възприема като кандидата с най-голям шанс да стигне до балотаж.

От друга страна, Цецка Цачева губи позиции в традиционния и най-многоброен през последните години електорат на ГЕРБ - избиратели от средната класа в столицата и големите градове, което намалява подкрепата й от 29,3% до 26,3% сред твърдо решилите да гласуват. Тя запазва обаче позиции в малките населени места, където провеждаше по-активна кампания. Ключов за нея ще бъде вотът в големите градове, настояват социолозите.

Значим ръст в рамките на кампанията и с голяма вероятност трети ще е кандидатът на националистите Красимир Каракачанов. Поставяйки в центъра на изявите си проблемите на сигурността и притесненията на българските граждани от притока на бежанци, той мобилизира подкрепа от около 12,5%. 

Силна динамика показва проучването и при следващите по ред кандидати – Веселин Марешки и Пламен Орешарски. 

Подкрепеният от ДПС бивш премиер стартира с личен потенциал от 0,5%, но успява да достигне до 6,9%,  над 90% от които идват от избиратели на Движението.

Липсата на сериозен дебат по стратегически за страната приоритети позволява Веселин Марешки да се позиционира като приемливата за протестния вот алтернатива, подплатена със силата на материални стимули като евтини горива и лекарства. В резултат, подкрепата за него почти се удвоява от 3,7% до 7,1% от твърдо решилите да гласуват, допълват от Алфа Рисърч.

Губещи от очертаващата се висока избирателна активност и от преждевременното преформатиране на кампанията за първия тур в кампания за втори тур с основен акцент върху двамата водещи опоненти, са кандидатите на по-малките партии.

Трайчо Трайков запазва потенциал от 5,2%, но отстъпва. Част от вота за Калфин преминава към ген. Радев, поради което той бележи спад от 6.8% на 5.1%. Аналогичен отлив е налице и при Татяна Дончева – от 4,7% на 2,6%.

Според социолозите за първи път на президентски избори у нас двамата водещи на първи тур кандидати събират под 50 на сто от  вота на избирателите. При очертаващата се избирателна активност, на балотажа те ще се борят да привлекат около милион и осемстотин хиляди гласа, което е многократно над собствената им тежест. 

Точно тази огромна диспропорция между собствен и допълнителен вот, наред с малката разлика между Цачева и Радев, неясните позиции на партиите за подкрепа на балотажа и непрогнозируемата психологическа атмосфера след първия тур, могат да предизвикат драматични обрати на втория тур на изборите, прогнозират от Алфа Рисърч. 

******************
Настоящото изследване е проведено в периода 31 октомври – 02 ноември 2016г. от Алфа Рисърч по поръчка и заплатено от Нова телевизия. Проучването е проведено сред 1034 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.
 
Алфа Рисърч носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

130

Анонимен

преди 7 години

До Събудете се !Той Трайчо много честен, бе! И фактурите му хубави! Останалото мирише на овехтяло СДС - нищо ново!

129

Анонимен

преди 7 години

да бе 8 милиона до урните, то няма толкова хора в държавата ни хахах

128

НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ :

преди 7 години

ИЗБОРА ЗА ПРЕЗИДЕНТ Е ИЗБОРА:--ЗА ИЛИ ПРОТИВ , ЕС И НАТО И ...ЕВРОАТЛАНТИЗМА....ИЛИ.. --ЗА ИЛИ ПРОТИВ, РУСКАТА ЕВРАЗИЙСКА ПУСТИНЯ И ....ВОЙНАТА , ГЛАДА И МИЗЕРИЯТА НА ВОЙНСТВАЩАТА СОЦ-ПРОСТОТИЯ НА БЪЛГАРИЯ !ИЗБИРАЙТЕ !!!!!!!!!!!!!!!!!ИЗБОРА Е ВАШ!!!!!!!!!!!!!

fallback