Снимка: БГНЕС

Бивш служител на Tesla каза пред BBC, че смята, че технологията, захранваща самоуправляващите се автомобили на фирмата, не е достатъчно безопасна, за да се използва по обществени пътища.

Лукаш Крупски изнесе данни, включително оплаквания на клиенти относно софтуера за спиране и самостоятелно управление на Tesla, пред германския вестник Handelsblatt през май.

Той каза, че опитите да подчертае своите опасения вътрешно са били игнорирани. Tesla не отговори на искания за коментар.

Илон Мъск, главният изпълнителен директор на Tesla, защити технологията за самостоятелно управление.

"Tesla има най-добрият AI в реалния свят", написа Мъск в публикация в Twitter в събота.

Но в първото си интервю в Обединеното кралство Крупски каза на технологичния редактор на BBC, Зоуи Клайнман, че е загрижен за това как AI се използва - за захранване на услугата за автопилот на Tesla.

Неговата функция за автопилот, например, включва подпомагано управление и паркиране - но въпреки името си, тя все още изисква някой на шофьорското място с ръце на волана.

"Не мисля, че хардуерът е готов. И софтуерът не е готов", заяви той. "Това засяга всички нас, защото по същество ние сме експерименти, движещи се по обществените пътища. Така че дори и да нямате Tesla, децата ви пак вървят по пешеходната пътека."

Крупски каза, че е намерил доказателства в данните на компанията, които предполагат, че изискванията, свързани с безопасната работа на превозни средства, които имат определено ниво на автономна или помощна технология за шофиране, не са били спазени.

Той добави, че дори служителите на Tesla са говорили с него за произволно спиране на превозни средства в отговор на несъществуващи препятствия - известно като "фантомно спиране". Това се появи и в данните, които той получил около оплаквания на клиенти.

Според собствените данни на Tesla, в края на 2022 г. клиентите в САЩ, използващи автопилот, са имали средно една катастрофа, при която въздушната възглавница се е отворила приблизително на всеки 5 милиона изминати мили.

Крупски казва, че се е почувствал длъжен да сподели какво е открил с органите за защита на данните. Министерството на правосъдието на САЩ разследва Tesla за твърденията й, свързани с нейните функции за асистирано шофиране от януари.

Tesla се сблъска с подобни проучвания и въпроси от агенции, включително Националната администрация за безопасност на движението по пътищата относно нейната система за автопилот.

Германският вестник Handelsblatt публикува "Досиетата на Тесла", след като Крупски сподели 100 GB вътрешни данни, които е открил.

Органът за защита на данните в Холандия, където се намира европейската централа на Tesla, потвърди пред BBC, че е бил уведомен за нарушението на данните и разглежда иска.

Едва спя

Крупски казва, че последните шест месеца и опитът да подаде сигнала за нередности са били "ужасяващи".

"Почти не спя през нощта", сподели той пред BBC.

Но действията му бяха признати от други - той беше награден с наградата Blueprint for Free Speech Wistleblowing Prize.

Джак Стилгоу, доцент в Университетския колеж в Лондон, който изследва автономните превозни средства, каза, че твърденията на Крупски пораждат по-големи опасения относно технологията.

"Това е един вид тест на изкуствения интелект в дивата природа, на открит път, заобиколен от всички останали от нас", каза той.

Правителството на Обединеното кралство обяви планове за законопроект за автоматизираните превозни средства, за да очертае правна рамка за самоуправляващите се автомобили в речта на краля в началото на ноември.

"Ще трябва да видим, докато законопроектът се разработва, дали се бори с всички нови неща за технологията", добави проф. Стилгоу.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase