Снимка: БГНЕС

Михаил Горбачов – един от най-значимите политици на 20-век, почина на 30 август на 91-годишна възраст. Той остави трайна следа в световната история, като беше първият и единствен президент на разпадналия се СССР. Той ще бъде запомнен и като инициатор на нов политически курс, наречен „перестройка“. На какви автомобили се е возил лидер от световна величина като Горбачов? Преглед прави Autonews.ru.

За разлика от много политици, Михаил Горбачов се отнасяше към самите машини без фанатизъм и никога не е имал богат автомобилен парк или уникална колекция от коли (за разлика например от Леонид Брежнев). Освен това, като активен поддръжник на намаляването на привилегиите, той многократно предлагаше държавните служители да ползват по-обикновени машини.

Най-известният автомобил на Горбачов е бронираният ЗИЛ-41052 от 1988 г. Той го наследява от покойния си предшественик Константин Черненко, като автомобилът външно е обновена версия на 114-ия ЗИЛ от ерата на Брежнев. Основната разлика е в така наречената бронирана капсула, изработена от „военна“ стомана.

Тази лимузина е пусната в ограничена серия - само 22 бройки. Всички са сглобени на ръка, а колко са оцелели досега, не е известно. Автомобилът е оборудван със 7,7-литров 8-цилиндров бензинов двигател с мощност 315 к.с. (608 Нм), който работи заедно с тристепенна автоматична скоростна кутия. С тегло от 5,5 тона ускорява до 100 км/ч за 13 секунди.

Бронираното купе, разработено в Курганския машиностроителен завод, може да защити пътника от експлозия на граната. Също така колата е оборудвана с кислородна бутилка, която трябва да издържи два часа, и е монтирана в багажника. Гумите са специални, покрити с вещество, което може да „затегне“ дупките от куршуми. Бронираният ЗИЛ-41052 най-често се използва от Горбачов за командировки в региони с не най-стабилната ситуация. По-късно тази кола се използва от първия президент на Русия - Борис Елцин. Той от своя страна използва лимузината за обикновени пътувания.

За ежедневието из Москва Горбачов използва „обикновена“ лимузина ЗИЛ-41047. Този модел, който започва да се произвежда през 1985 г., също е оборудван със 7,7-литров V8 двигател (315 к.с.). С такъв агрегат и тегло 3,5 тона седемместната лимузина има максимална скорост 190 км/ч, а до 100 км/ч ускорява за 12 секунди. Дължината на автомобила със задно задвижване е 6339 мм с междуосие 3880 мм. Колата е оборудвана с квадратни фарове от Bosch, сгъваема емблема, релефен преден капак, хромирана радиаторна решетка с хоризонтални ламели и гуми от марката Granite, които позволяват движение и без налягане. ЗИЛ-41047 е последната лимузина за лидерите на СССР. В началото на 90-те години властите се ориентират към Mercedes, който ще се използва дълго време.

През 1988 г. Михаил Горбачов е обявен за „Човек на годината“ от списание Time. В същото време седанът Pontiac Grand Prix печели престижната награда „Автомобил на годината“ в САЩ. Според една версия в чест на тези събития General Motors решава да представи този модел на Михаил Горбачов. Възможно е също тогавашният президент на САЩ - Роналд Рейгън, да е дал подобна идея и да е подарил на Горбачов Pontiac Grand Prix.

Pontiac Grand Prix

Автомобилът е украсен със специални емблеми MG и RG2 на вратите, а GORBY е изписано на регистрационния номер. Pontiac Grand Prix е оборудван с бензинови двигатели с мощност от 140 до 210 к.с. Скоростната кутия е петстепенна механична или четиристепенна автоматична. Въпреки това, поради позицията си, Горбачов не може да приеме такъв подарък от Рейгън за лична употреба и колата е предоставена на музея AZLK.

През 2002 г. обаче заради дългове на завода, колекцията в музея е иззета. Всички автомобили, включително Pontiac Grand Prix, са конфискувани. След това все пак са върнати в музея. Четири години по-късно групата компании „Метропол“ купува на търг имуществото на ОАО „Москвич“. Президентът на групата Михаил Слипенчук решава да дари колит на Московския музей на ретро автомобилите - с изключение на Pontiac Grand Prix, който иска да върне на бившия му собственик Михаил Горбачов.

ZIL-4102 никога не е бил вписан „част от гаража“ на Горбачов, а тази кола никога не е била въведена в серийно производство. Но според слуховете Горбачов е пряко свързан със съдбата на този необичаен модел. Твърди се, че именно той е в основата на идеята за разработване на нов държавен автомобил. Планиран е като заместител на ZIL-4104, а в дизайна са открити характеристики на чуждестранни модели: Rolls-Royce Silver Spirit, Volvo 760 и Cadillac Fleetwood Limousine.

В същото време е решено да се оборудва със стар 7,6-литров V8 двигател с мощност 315 к.с. и автоматик с 3 скорости. За да намалят теглото, инженерите използват фибростъкло, от което са направени покривът и подовите панели, капакът на багажника, както и броните. Четириместният ZIL-4102 получава многозонов климатроник, първокласна аудио система с десет високоговорителя и истински гласов асистент, който докладва за техническото състояние. Интериорът е тапициран с кремава кожа и велур.

В завода Лихачов са сглобени само два тестови автомобила в черно и златисто. Според слуховете сред служителите прототипите са получили неофициални имена „Миша“ и „Раиса“ (б.р. съпругата на Горбачов). Тези две коли най-накрая са показани на Михаил Горбачов. Но по някаква причина той не ги харесва, или може би просто е уплашен от възможните разходи за организиране на производството. В резултат на това проектът е анулиран.

През последните години на своето управление Михаил Горбачов пътува в Mercedes-Benz W221, който се произвежда от 2005 до 2013 г.

Още четете на сайта на Automeda.

Коментари Напиши коментар

68

анализатор

преди 1 седмица

До: номер 60 (Професионалист) На такива като тебе все "светци" с лимби на главите ви се привиждат май? Къде го виде па тоа "светец" бе??? Горбачов просто беше първият трезвен сред редица пияници начело на СССР/Русия!!!

67

Анонимен

преди 1 седмица

Чест и почитания! ВЕЛИК!!!

66

ххх

преди 1 седмица

от брониран Зил до гроба...странно защо не го погребаха в Германия