Снимка: БГНЕС
fallback

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през февруари термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове миналия месец предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.

И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.

Зачестяват ли енергийните кризи?

Разбира се, условията в Тексас бяха всичко друго, но не и обичайни. Но не са чак толкова необичайни, че да не бъдат повторени. Миналото лято недостиг на енергия и принудителни прекъсвания на тока имаше и в Калифорния - не заради студа, а заради извънредните жеги. Щатските власти взеха мерки да осигурят допълнителни резервни мощности за това лято - но те струват пари, и то немалко.

И това, както споменахме, е ефектът върху мрежите днес, когато електромобилите все още са рядкост по пътищата. Какво ще стане след 10 години, когато и Европа, и САЩ очакват делът на колите на ток драстично да нарастне?
Защо производителите твърдят, че няма проблем?

Производителите на електромобили и различните стартъпи предпочитат оптимистичния тон и настояват, че никакви по-особени сътресения няма да има. "Ако приемем, че в Европа ще има 10 милиона електромобила по улиците, те са едва около 1 процент от достъпното електричество. Тоест производството на енергия няма да се повлияе от елекромобилите", обясни наскоро Жил Норман, вицепрезидентът по електромобилите на Renault Group, пред Automedia.bg. "Имаме уникалната възможност да скъсаме с традиционния модел, при който автомобилът еднопосочно получава енергия от бензиностанцията. Той не би могъл да я върне. Докато електромобилът може. Работим върху обратими зарядни, които ще позволяват да се връща енергия към мрежата.

В днешната 50-киловатова батерия на Zoe има енергия да захранва един нормален дом за 6-7 дни. Включително отоплението".

Но производителите са принудени да бъдат оптимисти: натискът на правителства и регулатори не им оставя друг избор, освен да правят и продават електромобили.

Защо днешните мрежи не са годни за електромобили?

Това с връщането на ток от електромобилите звучи чудесно, но има някои сериозни въпросителни. Първата се отнася до броя на електромобилите. Европейската комисия работи върху т. нар. Сценарий EUCO30, който предвижда електрическата флотилия да набъбне от по-малко от 1 милион през 2018 до над 35 милиона през 2030 година, и около 190 милиона през 2050. Към средата на века до 34% от всички енергийни нужди на транспорта ще идват от електричество, а това ще означава допълнително потребление от 356 тераватчаса - близо 11 пъти цялата годишна консумация на България в момента.

"Развитието на електромобилите ще промени мрежите. От една страна, ще ни трябват мощности да ги зареждаме. Но от друга, електромобилите могат и да отдават енергия към мрежата, когато има нужда", обясни Карел Крал, регионален мениджър на енергийната компания CEZ за България, пред Bulgaria ON AIR. "Това значи цялата мрежа да се дигитализира. Днес нашият диспечер знае откъде да прекрати захранването, когато се налага ремонт в някоя подстанция или някъде по мрежата. Но ако в този район има фотоволтаици с акумулаторни батерии, или електромобили, които връщат енергия в мрежата, ние трябва да го знаем. Това ще изисква много големи инвестиции".

Цената в Германия: по 1 евро на месец към всяка сметка за ток?

Какви точно инвестиции ще изисква адаптирането на мрежите към електромобили, никой не може да каже с точност. В Германия след няколко пилотни проекта експерти, начело с Мартин Браун от института Fraunhofer, заявиха, че при "много от местните разпределителни мрежи няма да са нужни корекции" (в разговор с Deutsche Welle). Оливер Брюкл, директор на проекта neos, оценява нужните корекции в мрежата на около 20 до 25 милиарда евро за цяла Германия - според него това "не е неразумно много". Брюкл пресмята, че цената ще е около 1 евро месечно допълнително за всеки клиент.

Цената в САЩ: до 232 милиарда долара?

Споменатото дотук обаче се отнася до Германия, която вече направи доста по оптимизацията на електропреносната си мрежа. В САЩ уважаваната Boston Consulting Group пресмята, че eдно средно електроразпределително дружество (с 2-3 милиона клиенти), ще трябва да инвестира между 1700 и 5800 долара за електромобил до 2030 година. При очакваните 40 милиона електромобила на пътя дотогава това означава между 68 и 232 милиарда долара инвестиции за цялата страна. Предвидените за момента инвестиции в мрежата обаче са едва за около 2.6 милиарда долара, според Edison Electric Institute.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

37

Феникс

преди 3 години

А ще има ли хора. ?

36

факт

преди 3 години

Бъдещето е на японците с водородни автомобили.

35

Анонимен

преди 3 години

Електричките са бъдещето пък е моето мнение. Какво му е хубаво на ДВГ-то, разваля се много често, много поддръжка иска, вибрира, бръмчи, дишаш пушеци като пуснеш парното и не само. Да не говорим за това колко енергоемко е произодството на горива и масла, а добива на нефт унищожава хиляди декари земи, колко замърсени от петролни разливи води в морета и океани има. Какво му е хубавото на това? Не съм за забрана на двг, но ясно е бъдещето е за електричките.

fallback