fallback

Пушево е селце на 12 километра от Велико Търново. И то, както повечето български села, е жертва на обезлюдяването в последните три десетилетия - от някогашните близо хиляда жители са останали 116, а и те са предимно възрастни хора. Днес Пушево е спокойно място, където почти нищо не се случва. Но тъкмо оттук някога тръгва историята на един от най-значимите автомобилни дизайнери на Америка през ХХ век.

Илия Русинов, наричан от колегите в General Motors "Ръс", си отиде през ноември миналата година, три месеца след като навърши 90. През половината от този забележителен живот той бе дизайнер в GM - работейки с няколко поколения светила в тази професия, като се започне от легендарните Харли Ърл и Бил Мичъл, и се приключи с Ед Уелбърн. Самият Русинов остана на позицията помощник главен дизайнер в продължение на три десетилетия.

Междувременно упорито отказваше десетките предложения за повишения, защото, както обясни пред един журналист през 90-те, предпочитал свободата на ателието за концептуален дизайн пред принудителните ограничения в реалното производство. Всъщност Илия превърна детската си мечта да рисува коли в занимание за цял живот. "Татко продължи да рисува почти до края на живота си. Това му беше в кръвта", разказа синът му Пол след погребението.

Пол Русинов носи името на прадядо си Павле, от когото започва американската история на рода от Пушево. Понеже бедното откъм земя полупланинско селце трудно изхранва растящото си население, през 1902 Павле Русинов заминава на гурбет отвъд океана. В Пушево да се грижи за семейството е оставен големият му син Иван. Но Иван също мечтае за Страната на неограничените възможности и на 19 години залага част от нивите, извървява пеш 20-те километра до Лесичери и се качва на влака. В Америка успява да открие баща си и старият Павле се прибира у дома да се грижи за фамилията, а Иван остава да учи. Завършва по два класа за година, после се дипломира като инженер и започва работа във Ford Motor Company (в аналите на компанията ще го откриете като Evan P. Russinoff). Жени се за българка - Прония, учителка по пиано, и на 27 август 1930 година в Детройт се ражда синът им Илия.

Като всяко нормално момче, и той прекарва детството си в рисуване на коли по полетата на тетрадките. Но увлечението му малко надхвърля това на съучениците му. Записва се за курс по автомобилен дизайн по пощата - пряк прародител на днешните онлайн курсове - заради обещанието, че лекциите се съставят под надзора на самия Харли Ърл, гения зад дизайна на General Motors. Не е много ясно дали наистина е било така, но скоро Илия има възможност да се учи от Ърл не по пощата, а лично - и съвсем отблизо.

Докато учи в художественото училище, приятел го съветва да участва в националния конкурс за дизайн на Fisher Body Craftsman's Guild. През първата година е трети, а на следващата го печели, заедно с голямата награда от 4000 долара. През 1949 това са много пари - горе-долу една годишна заплата (преизчислени според инфлацията, днес биха били около 42 200 долара). Илия ги инвестира в бъдещето си като професионален дизайнер. През 1954 завършва промишлен дизайн в реномирания Pratt Institute, и по препоръка на преподавателите си е поканен на интервю в GM. "Ти имаш бензин в кръвта!", възкликва Бил Мичъл, легендарният създател на Corvette Stingray, докато преглежда папката му със скици.

Още по темата четете на сайта на Automedia.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

11

Малееей,

преди 3 години

то пък един дизайн на американските коли, все щайги, там габарита го имат за дизайн!?

10

Анонимен

преди 3 години

Изглежда готин човек, обичал е работата си, от това по-хубаво няма, да превърнеш хобито си в професия

9

V

преди 3 години

Предишния коментар също е мой. Като отговор и се отнася за черната кола .Като гледам е от 80 те .Всичко си беше развито преди това.Може да бъде направен компромис в полза на някаква идея но малък .Ако приемем че главата на гепарда е предната му част .Все едно черепа му да е издаден напред от двете му страни .Това е неестествено .А за кво се прави такъв голям компромис ? не мяза на нищо .Кво да направя аз че бил българин ?На мен не ми харесва.

fallback