Снимка: Pixabay

Обективните фактори са ясни: зимните гуми, които имат по-високо съпротивление на търкаляне; постоянно включеното парно и всевъзможните отоплители - за стъклата, за чистачките, за седалките и волана; сгъстяването на маслото в лагерите заради ниските температури, което повишава триенето. За тези неща не можете да направите нищо.

Но има и немалко субективни фактори, които увеличават консумацията в студа, а те вече зависят и от вас.

Сутрешното подгряване

Това е вечен спор в автомобилните среди: да се подгрява или да не се подгрява двигателят преди потегляне. Чували сме всякакви аргументи - за екологията, как при новите двигатели подгряването не е нужно, и обратно - как трябва 10 минути да стоите на място с постоянна газ.

Онова, което са ни казвали неофициално инженери от компаниите производителки, е следното: добре е двигателят, колкото и да е нов, да поработи минута и половина - две на празен ход, без газ, за да се възобнови правилното смазване. След това потегляте и десетина минути карате съвсем умерено, докато работната температура на двигателя не се повиши.

Няма никакъв смисъл обаче да чакате това да стане, преди да сте потеглили. Това е само загуба на гориво. Двигателят ще стигне оптимална температура далеч по-бързо, ако се движи. А ако го подгрявате на място с подаване на газ, нанасяте на движещите се части в него същите тези вреди, които уж се мъчите да избегнете.

Накратко: сутрин запалете колата, след това почистете снега, леда или листата, проверете дали не сте забравили нещо, и потегляйте.

Почиствайте добре колата от сняг

Да се кара с пряспа върху покрива е опасно и за вас, и за другите - никога не знаете къде топенето от повишаващата се температура на купето ще я смъкне. Може да предизвикате катастрофа, може и вашето предно стъкло изведнъж да стане непрогледно в най-неподходящия момент.

Но ако тези аргументи не ви впечатляват, ето още един: снегът тежи. И то тежи доста. Недобре почистеният автомобил може да носи десетки и дори стотици килограми допълнително. Влошава много и въздушното съпротивление. Тези две неща правят колата по-бавна и повишават разхода с цели литри на 100 км.

Проверете налягането в гумите

Много хора смятат, че щом са си купили нови гуми, поне година не трябва да ги мислят. Но в студа въздухът в гумите ви се свива - да не говорим, че дори и ежедневното шофиране из града с неговите дупки и легнали полицаи малко по малко го изкарва навън. А ниското налягане в гумите означава повишено съпротивление при търкаляне, което може спокойно да качи разхода с литър на 100 км. Заслужава си веднъж на седмица-две да проверявате налягането в гумите, примерно когато зареждате гориво.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase