Снимка: БГНЕС
fallback

В завод близо до германската граница с Чехия амбициозната стратегия на Volkswagen да стане световен лидер при електромобилите се сблъсква с реалността на производството по време на пандемия, пише в свой анализ Bloomberg TV Bulgaria.

Монтажите линии в град Цвикау, които започнаха да произвеждат електрическия хечбек ID.3, са в центъра на плана на най-големия автомобилен производител в света да харчи 33 милиарда евро (36 милиарда долара) до 2024 г. за разработване и изграждане на електрически превозни средства.

На мястото, където източногермански автомобилен производител е създал Трабант по време на Студената война, VW в крайна сметка иска да произвежда до 330 000 автомобила годишно. Това би направило завода в Цвикау един от най-големите за електрически автомобили в Европа и ще помогне на германската компания да изпревари Tesla в продажбата на превозни средства от ново поколение.

COVID-19 обаче излага на риск електрическите амбиции на VW и други автомобилни производители. Икономическата криза, предизвикана от пандемията, тласна автомобилната индустрия, наред с други, към сериозни предизвикателства, изпразвайки шоурумите и затваряйки заводите.

С нарастването на броя на безработните големите покупки като нов автомобил стават все по-недостъпни. Само в САЩ повече от 36 млн. души са подали молба за безработица от средата на март. Освен това спадът в цените на петрола прави превозните средства на бензин по-привлекателни, като в същото време по-малко правителства имат възможност да предлагат субсидии за насърчаване на новите технологии.

Дори преди кризата автомобилните производители трябваше да се справят с продължителен спад на продажбите в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, където се продават около половината от всички пътнически автомобили. Общите продажби на автомобили в Китай намаляха през последните две години на фона на забавяне на икономиката, ескалиране на търговското напрежение и по-строги регулации за емисиите. Продажбите на електрически превозни средства се очаква да паднат до 932 хил. през тази година, което е 14% по-малко от 2019 г., изчисляват от BloombergNEF.

Свиването на световния пазар увеличава вероятността да има по-силно засегнати сред автомобилните производители. Френският министър на финансите Бруно льо Мер предупреди, че Renault може да "изчезне" без държавна помощ. Дори Toyota Motor е под натиск. Японският производител очаква печалбата му да се свие до най-ниското си ниво от почти десетилетие.

Автомобилните производители, които години наред инвестират сериозно в преминаване към високотехнологично бъдеще - включително автономни превозни средства и използване на водород - сега са изправени пред мрачно изпитание. Въпросът е дали техните предпандемични планове за производство и продажба на електрически автомобили имат шанс да успеят в изключително променения икономически климат. Дори Covid-19 да намали търсенето, за производителите на автомобили, които са най-ангажирани с електрическите превозни средства, няма връщане назад.

Продажбите в световен мащаб ще намалеят тази година с 18% до около 1,7 милиона единици, според BloombergNEF, въпреки че те вероятно ще се върнат към растеж през следващите четири години, надминавайки 6,9 милиона до 2024 г.

Китайският автомобилен пазар може да се свие до 25% тази година, сочат данни на Китайската асоциация на автомобилните производители, която преди пандемията очакваше спад от 2%. Продажбите на електрически превозни средства паднаха с повече от една трета през втората половина на 2019 г.

Заводът в Цвикау на Volkswagen стана първият автомобилен завод в Германия, който възобнови производството си, след като през март икономиката беше блокирана. Но производството е с намален капацитет, като се правят по 50 автомобила на ден. Това е приблизително една трета от това, което заводът произвеждаше преди пандемията. Постоянните проблеми със софтуера също се отразиха на развитието на ID.3, един от 70-те нови електрически модела, които VW групата иска да представи на пазара през следващите години. Допълнителен проблем идва и по линия на големия запас от непродадени автомобили на Volkswagen в момента. Продажбите намаляват, тъй като потребителите затягат разходите.

Друг германски производител на автомобили Daimler също продължава да се придържа към плановете си за електрически превозни средства. BMW планира да представи SUV-размер iNEXT през 2021 г., както и i4 седан, който да се конкурира с най-продавания модел 3 на Tesla.

Потенциална пречка за всички тези компании - освен все още неефективната инфраструктура за зареждане на много пазари - е наличието на батерии. Проблемите с доставките изглеждат неизбежни, като се има предвид, че броят на проектите за електрически автомобили в индустрията надминава глобалния капацитет за производство на батерии.

Още икономически новини и анализи четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

31

Брей

преди 3 години

Със тази корона пропаганда искаха да намалят глобалното затопляне. Направиха обаче точно обратното.Никой не купува електрически коли, защото са много скъпа и несигурна инвестиция, а в същото време корона кризата направи най-евтиния петрол в историята.При тази равносметка Всеки ще кара на бензин, дизел, газ!Демек планът от ДАВОС се издъни Гобално !

30

sdbeb

преди 3 години

Според някави аганции дето смятат нещо, цената на батериите на един киловат на тесла е около и под 100 долара, за другите производители е около 150. За едно рено зоуи искат 60-70 хил. Ами клиото дето е по голямо е почти 3 пъти по евтино, пък то има части дето ги няма в ел. колата. Отделно по-малко разходи за труд понеже са по прости като устройство. Алчни са и това е причината да не ги купуват хората. Плащаш много и получаваш малко. Само ентусиасти ги купуват

29

Скептик

преди 3 години

Явно ще спечелят компаниите с по-консервативен подход, акцентиращи на хибридни модели. Псевдо вирусът разруши въздушните кули на разни псевдо бизнесмени. Доверието на потребителя ще се върне бавно при познатите технологии, стига да има платежоспособност де.

fallback