Снимка: Reuters
fallback

В последните години, със станалата все по-актуална борба със замърсяването на въздуха, много европейски градове станаха враждебна територия за автомобила. По-високи данъци, редица предимства за електромобилите, малко паркоместа...

Лондон и Стокхолм въведоха екологични такси за шофиране в централните им части, а Париж и Милано забраняват движението на определени регистрационни номера на определени дати или в пикови часове. Дори София в момент на екологично увлечение се закани да спира от движение колите без катализатор и филтър за твърди частици.

Но е факт, че нито един европейски град не е стигнал толкова напред във войната срещу автомобилите, колкото Осло, съобщава в свой материал AutoMedia.bg.

От миналата есен норвежката столица старателно премахва всички възможности за паркиране в тесния си център. Те се превръщат в градинки, алеи и стоянки за велосипеди. Днес са оцелели едва 50 паркоместа в центъра, предназначени най-вече за инвалиди и за онези видове местен бизнес, които се нуждаят от ежедневни доставки.

Втората голяма промяна засяга зоните за движение. Много улици в централните части изобщо бяха забранени за частни автомобили, а останалите почти до една станаха еднопосочни. Все още прилагането на новите правила не е твърде строго, отбелязва The Economist - доста шофьори не се съобразяват с новите табелки. Но градският съвет има нов пакет мерки, които ще сложат край на това през лятото.

Любопитното е, че повечето забрани и ограничения важат и за електрическите автомобили, въпреки че в Норвегия те имат най-сериозен дял от общия автопарк.

Голяма част от шофьорите и пресата обвиняват градските власти, че се опитват да "забранят" автомобила изцяло. Консервативните партии са против такива мерки, защото продължават да разглеждат колата като символ на свободата и независимостта. Собствениците на магазини и друг бизнес в града пък се тревожат, че по-малко автомобили ще означава за тях и по-малко клиенти.

Според Зелените, главни инициатори на промените, последният аргумент не е съвсем валиден. Най-успешите магазини в града така или иначе са на пешеходните търговски улици, контрират те. А статистиката, според която от есента насам броят на пешеходците се е увеличил 10%, доказвала ефективността на мерките.

Целият материал четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

48

Българина

преди 4 години

Няма такова нещо екология. Човека е на етап изконсумиране на всичко и няма връщане назад. Прогреса който е заложен в днк то, очевидно не от нас, след етап ***, и сега *** си е маймума, изисква ресурси. Няма прогрес без ресурси. Ресурсуте се свършват а харченето им променя средата. Екологията е само боя за прикритие да си мислим че има надежда, ръждата да не избие. Всички знаем че тя пак избива някой ден....

47

Анонимен

преди 4 години

Осло столицата, която обяви война на автомобилите---------Не коректна статийка!!!!!!Населението на Норвегия е малко, а държавата една от най-богатите, при това норвежците, достигнаха високия си жизнен стандарт на два отрасъла от икономиката си:- продажба на нефт и газ!?!?!?- на риболовНо основно икономиката на бедна и селска Норвегия скочи след края на ВСВойна с продажбата на нефт и газ в Европа!-))))

46

Анонимен

преди 4 години

"До 15-20 г. трошките ще ги забранят - т.е. всичко което се движи на бензин и дизел."Не слушай само политиците и проучи сам:1. Откъде ще идва електро-енергията? Ако от нефт и природен газ, двигателите с вътрешно горене са по-зелени от ел-централи+транспорт+стотици милиони литиеви батерии.2. "Зелените" източници колко трябва да станат, за да задовалят енергийните нужди? Клко милиона квадратни километра панели ще затъмнят земята и под тях мор?3. Колко ядрено гориво има?давай по-скептично

fallback