Снимка: Pixabay
fallback

Климатикът е много хубаво нещо през лятото, когато времето е много горещо. В зимните месеци обаче за много шофьори той се оказва проблем, тъй като сериозно покачва разхода на гориво. И те предпочитат да не го използват, пише automedia.bg.

На какво мнение обаче са експертите?

Първо, трябва да припомним, че има автомобили, които са оборудвани със стандартен климатик, както и такива, които разчитат на по-модерния климатроник. Вторият е значително "по-умен", но и той действа на същия принцип като стандартното устройство.

Схемата е доста проста и е изградена на законите на темодинамиката, които се изучават още в училище – при сгъстяване газът се нагрява, а при разширяване се охлажда. Системата на устройството е затворена, като в нея циркулира хладилен агент (фреон). Той преминава от течно в газообразно състояние и обратно.

Газът се компресира при налягане от 20 атмосфери и температурата на веществото се повишава. След това хладилният агент по тръба отива да кондензатор, разположен през бронята. Там газът се охлажда с помощта на вентилатора и се превръща в течност. В този си вид той достига до изпарителя, където се разширява. През това време температурата му спада, като охлажда въздуха, влизащ в салона.

В случая обаче се случва още един интересен и важен процес. Заради разликата в температурите, влагата от въздуха се кондензира в радиатора на изпарителя. По този начин, попадащият в салона поток от въздух се изсушава, като поема влагата. А това е особено полезно през зимата, когато заради конденза стъклата на автомобила започват да се запотяват. Тогава е достатъчно да се включи вентилатора на климатика и нещата се оправят само за минута.

Трябва да се уточни и нещо много важно – рязката промяна на температурата е опасна, тъй като замръзналото стъкло може да се пръсне. В същото време, малката икономия на гориво не си заслужава с оглед на удобството и безопасността на возещите се в колата. Още повече, че много от автомобилите разполагат със специална функция за борба със запотяването.

Има и друга причина за използването на климатика през зимата. Експертите съветват това да се справи поне веднъж месечно, тъй като хладилният агент в системата, освен всичко друго, смазва движещите се части на компресора, а също така увеличава живота на уплътненията. Ако тяхната цялост се наруши, то рано или късно ще се стигне и до изтичане на фреон.

Още новини за коли четете тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

53

Виц

преди 5 години

И за да се направя още малко на остроумен - 1kW на 12 волта прави....83.333 ампера!!?!? WTF?!? Бая сериозна стойност. Не, че няма електрически подгревни рейки, ама ай посмали малко. Масовия случай са 3 подгревни свещи с по 12-15ампера консумация. Лично за мен подгревната печка е по-икономичния откъм КПД вариант, щото КПД-то на алтернатора трудно минава над 50%, т.е. няма смисъл първо да правиш Ел.енергия с помоща на ДВГ и после пак да я превръщаш в топлина.

52

Виц

преди 5 години

Ти тоя орел как го виждаш да запали на -20? Това е някакъв виц.

51

Зафирист

преди 5 години

Дизелите за разлика от бензиновите коли загряват доста по-бавно, и ако навън е -20С за да се стопли купето ще ти трябва поне половин час или да изминеш около 30 км. И през това време ще си сляп заради заледени и запотени стъкла. Затова ужким лошите автомобили Опел с дизелови двигатели имат една екстра наречена ускорено електрическо затопляне - калорифер 1кW, който на втората минута вече духа въздух с температура около 30С. Така че няма студ, няма пек, Опел е комфорт за белия човек.

fallback