Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
fallback

Броят на катастрофите и на загиналите по пътищата у нас намалява през 2018 г., но най-драстично това става през последните 4 месеца, сочат данните на "Пътна полиция". Наред с други обективни причини като по-малко количество на валежите или по-засилени акции на КАТ за пътен контрол, налице е и психологически фактор – страх у шофьорите, включително и от новата система бонус-малус.

610 са убитите при катастрофи към 1 януари 2019 г., което е със 72 жертви по-малко от 2017 г., завършила с 682-ма загинали. Намалението е с над 10%, но окончателните данни ще станат известни след 31 януари. За съжаление, с около 86 убити на 1 млн. души, България ще остане сред първите по жертви страни от ЕС, най-вероятно само след Румъния.

Oще по темата

Миналата година беше белязана от две тежки автобусни катастрофи. Шестима души загинаха, а 17 бяха ранени на 13 април на магистрала "Тракия”. В началото на декември м.г. прокуратурата внесе обвинителен акт срещу 29-годишната шофьорка Цвета Таскова, която при изпреварване с лека кола блъснала предната гума на автобуса, който се обърна встрани от магистралата. При втората катастрофа на 25 август край Своге загинаха 20 души, когато автобус след сблъсък на завой се обърна в 30-метрова пропаст край пътя.

Според експерти широкото медийно отразяване на тежката катастрофа край Своге става един от важните психологически фактори за намаляване на жертвите в следващите месеци. От 1 януари до 31 август 2018 г. статистиката сочи, че убитите са само с 23-ма души по-малко спрямо същия период на 2017 г., докато броят на тежките катастрофи и на ранени е приблизително еднакъв. Към 31 декември 2018 г. разликата при загиналите е със 72-ма души по-малко, при ранените намалението е с 236 души, а при тежките сблъсъци с 214.

Само седмица преди катастрофата в Своге, на 17 август фалира кипърското дружество "Олимпик", което засегна 275 хил. застраховани, повечето от които шофьори с "Гражданска отговорност". Тези хора не само трябваше да плащат втори път, а с ужас научиха и че цената на полицата е друга – ако за една стара кола среден клас през 2017 са дали около 160-170 лв., новата им полица струваше от 280 лв. нагоре. Като капак през октомври и ноември Комисията за финансов надзор обяви проекта си бонус-малус. Обсъжданията окончателно предизвикаха стрес у всеки, който може да си представи, че ще трябва да плаща до 400% повече.

Подобен брой жертви – в средата на 60-те години

Броят на загиналите през 2018 г. е съотносим към този в средата на 60-те години на миналия век. КАТ води статистиката от 1951 г., когато у нас има под 1 милион превозни средства и шофьори с книжки. През 60-те години броят на автомобилите и водачите надхвърля 1,5 млн. и след 1968 г. убитите надминават 1000 души. Такива стойности остават чак до 2006 г. Има само 2 изключения – през 1974 г. при световната петролна криза и през 1997 г., когато у нас е предизвикана банкова криза.

Най-много са загиналите през 1990 г. – 1567 души, а най-малко в двете поредни години 2012 и 2013 г. – по 601 жертви.

Според комисар Росен Рапчев, шеф на "Пътна полиция", по-малкото жертви на пътя се дължат на законодателните промени от последните 2 години, засилената контролна дейност, въвеждането на нови технически средства и автоматизирането на процеса по издаване и връчване на електронни фишове.

"Например – през миналата година имаме 76 000 електронни фиша, връчени на собствениците от наши служители на пътя, които са направили проверка в таблета и са пуснали наказателното постановление на принтер в патрулния автомобил", коментира той пред "Труд".

Рапчев се надява, че системата бонус-малус ще бъде въведена още през тази година

"Призовавам всички да мислят позитивно и да са спокойни, че когато не нарушават закона, няма и да плащат по-висока застраховка. Страхуват се тези, които разсъждават от гледна точка на нарушители. За съжаление, ние – българите, по-често сме от втория тип", посочи той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

39

Анонимен

преди 5 години

Това,че са по-малко,не означава,че са малко.Пак сме на първо място в ЕС по брой загинали на пътя.А осакатените,които цял живот ще останат инвалиди,тях май никой не ги брои.

38

Фалшива новина

преди 5 години

Поредната манипулативно поднесена новина.Брой автомобили Кога автомобилите са повече? Когато регистрираните са над 1,5 милиона, както е било през 60-те години и средно са изминавали 20-30 хиляди километра на година или сега, когато автомобилите са над 3 милиона и средно изминават по 5-6 хиляди километра на година. Бензинът и дизелът бяха страшно евтини през 60-те години. Ако не бъркам от порядъка на 15-25 стотинки за литър, най-много да е било 40 ст./л и колите се използваха непрекъснато

37

Елемаг

преди 5 години

Вие сериозно ли не засягате в статията единствената вярна причина,а именно:НАМАЛЯВАМЕ ПОГОЛОВНО?

fallback