Снимка: Nokian Tyres
fallback

През есента често ни се налага да пътуваме в лошо време, а мокрите от падналия дъжд пътища са предпоставка за опасен аквапланинг.

Това явление е реална заплаха при силен дъжд през лятото, както и в есенно време. Аквапланингът се появява, когато протекторът на гумата не може да изтласка цялата вода, която се намира между гумата и пътя, и така се губи "взаимодействието" между двете и съответно сцеплението изчезва.

За щастие, няколко лесни предпазни мерки могат да ни осигурят по-безопасно и спокойно пътуване, дори при по-тежки условия на пътя.

Важно е да се отбележи, че ако автомобилът ви попадне в аквапланинг, е важно да махнете крака си от педала за газта и да натиснете съединителя. Не използвайте спирачка и не въртете волана. Знайте, че когато намалите скоростта, сцеплението може да се върне внезапно. Когато това се случи, искате гумите ви да сочат в правилната посока, а не към насрещното движение.

И тук също важно нещо е превенцията. Можете лесно да намалите риска от аквапланинг дори преди да седнете зад волана. Първият начин е да проверявате редовно дълбочината на протектора на гумите си и да сте сигурни, че те са в добро състояние, съветват експертите от Nokian Tyres. Износените гуми изтласкват водата много по-малко, тъй като протектора вече няма нужния капацитет да събира водата.

Според закона, минималната дълбочина на протектора е 1.6 мм, но трябва да имате предвид, че гумите губят свойствата си за предотвратяване на аквапланинг още при 4 милиметра.

В скоро проведени тестове на сп. Tekniikan Maailma, износените гуми попадат в аквапланинг при скорост от 75 км/ч. Най-добрата нова гума, по време на теста, е попаднала в аквапланинг при скорост 85 км/ч.

Освен дълбочината на протектора е нужно да проверявате и налягането в гумите. Ниското налягане ще увеличи риска от аквапланинг.

На пътя изключително важно е да поддържате правилна скорост. Имайте предвид, че дори най-хубавите гуми и най-новите технологии не са в състояние да предотвратят аквапланинг, ако шофирате твърде бързо в проливен дъжд.

Затова най-важната предпазна мярка, която шофьора може да приложи, е да съобрази скоростта спрямо ситуацията и метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч, за да позволите на шарката на протектора да премахне цялата вода между гумата и пътната настилка.
 
Бъдете внимателни и със самата пътна настилка. Както знаем, пътищата се износват и се появяват дупки и коловози, които могат да са много дълбоки. А ако има коловози, най-добре не карайте в тях, тъй като те събират вода. Много по-безопасно е да шофирате до коловозите, отколкото в тях.

Ето и всички съвети от експертите при дъждовно време:

Проверявайте дълбочината на протектора на гумите си. Препоръчителната минимална дълбочина на протектора е 4мм.

Проверявайте налягането в гумите си. Недостатъчно напомпаните гуми завиват по-бавно и също така допринасят за по-голям разход на гориво.

Регулирайте скоростта си спрямо метеорологичните условия. При силен дъжд е нужно да намалите скоростта си с 15-20 км/ч.

Карайте спокойно. Спазвайте безопасна дистанция и шофирайте със съобразена скорост.

Внимавайте за пътната настилка. Не карайте в коловози, тъй като те събират вода.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

20

Анонимен

преди 5 години

случвало ми се е, просто нищо не докосвам, нито газ, нито спирачка, нито съединител. Не знам колко е правилно, но ме притеснява по скоро какво ще се случи не като натиснеш съединителя, а като го пуснеш и си на скорост, ако не си излезнал от водата още или веднага си в друг аквапланик. Иначе полезна статия.

19

202

преди 5 години

"Не карайте в коловози", това ще е трудно, като се има в предвид, че пътищата ни са масово с такива :))

18

до 17

преди 5 години

Именно. Наклона на доста от пътищата е направен не да се отича водата в канавката а да се събира в центъра.... Колите и с бавна скорост стават като лодки...

fallback