Снимка: Производителят
fallback

Много е трудно да се определят петте най-многообещаващи решения за бъдещето, тъй като в съвременната автомобилна промишленост има огромен брой разработки и нови технологии. Все пак тези 5 системи се очаква да придобият огромна популярност, като някои от тях със сигурност ще бъдат масово използвани.

5. Впръскване на вода в цилиндрите

В миналото опити в тази насока направиха Chrysler, General Motors и Saab, а съвсем наскоро тази идея под името WaterBoost бе възродена от компанията Bosch. При нея дюзата впръсква малко вода в двигател, като по този начин охлажда горивната камера при високи натоварвания и обороти на мотора. Защо е нужно това? Дори съвременните двигатели използват гориво, което при изгаряне отнема топлината. А замяна на гориво с вода позволява да се намали разходът с 13%, а вредните емисии СО2 с 4%, което е важно за постигане на новите екологични норми.

Запасът от водата се поставя в специален резервоар и стига за около 2000 км пробег. Впръскването на течността добавя около 5% към мощността на турбомотора, като в Bosch са на мнение, че технологията WaterBoost е най-ефективна при 3-и и 4-цилиндрови двигатели. За първи път обаче това решение се използа при спортното купе BMW M4 GTS, което е оборудвано с 3,0-литров битурбо двигател с 6 цилиндъра.

Засега големият проблем, който трябва да бъде решен, е използване на водата в зимни условия. Но с развиването на технологията се очаква това да бъда факт в съвсем близко време.

4. Бензинодизел



През 2019 г. на световните пазари трябва да излезе новата Mazda3 с мотор Skyactive-Х, който съчетава в себе си качествата на бензинов и дизелов двигател. Новите 2,0-литрови агрегати на японците практически разполагат с "дизелова" степен на компресия, която вече е 15:1 (при атмосферния Skyactive-G тя е 14:1). Впръскването на горивото вече става под "дизелово" налягане, което достига 1000 бара.

Още една особеност на новото семейство мотори е работният цикъл SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) - "възпламеняване при висока компресия, контролирано от запалване с искра". Сред другите особености на мотора е винтовият компресор, задвижван от коляновия вал посредством ремък. В конструкцията на агрегата има и специални фазорегулатори, които контролират налягането и сензорите на всеки един от цилиндрите.

В Mazda смятат, че новият мотор ще бъде с до 30% по-икономичен, а въртящият момент ще нарасне с 20%. Очакваната мощност е 190 к.с. и 230 Нм.

3. "Умни" датчици на гумите



Датчиците за налягането на въздуха в гумите са добре познати от доста време, но наскоро компанията Continental намери начин как да разшири техните възможности. За целта беше създадена електронна система за информиране за състоянието на гумите (Electronic Tire Information System). В нея специален датчик е поставен не на джантата, а е вграден в самата гума – под протектора, което го предпазва от евентуални повреди.

Сензорът отчита търкането и деформацията на гумата, като съобщава не само за налягането в нея, а за износването на протектора и дори за натоварването на самото колело. Така шофьорът може да разбере дори кога трябва да смени износената вече гума. Датчиците eTIS също така предупреждават водача за опасност от аквапланинг и автоматично задейства системата за стабилизация.

2. "Огледални" спирачни дискове



При новото поколение на Cayenne, представено през август миналата година, компанията Porsche представи нови спирачни дискове. Те се казват Porsche Surface Coated Brakes, като в основата им е познатият вентилируем механизъм, но той вече не е от чугун, а от волфрам. Неговата дебелина е едва милиметър, но това е един от най-твърдите материали в света, като по този показател превъзхожда чугуна няколко пъти.

Основното предимство на новия материал е, че не ръждясва и не се износва. За да подчертаят използването на волфрам, в Porsche боядисват дисковете в бяло и така те приличат на огледало. От компанията твърдят, че новите дискове са с 30% в сравнение с чугунените, като в същото време са 3 пъти по-евтини от карбоново-керамичните, които се използват при суперколи и скъпи модели.

Освен това те са далеч по-устойчиви по отношение на термична стабилност, тоест не прегравят бързо при агресивно спиране. Нещо повече - тези дискове влизат в базовото оборудване на новия Cayenne, така че е въпрос на време конкурентите да ги откраднат като идея.

1. Цифрово окачване



Адаптивното окачване, настройващо се спрямо релефа и променящо настройките на амортисьорите, е достъпно при скъпите автомобили. Американската компания Tenneco (амортисьорите Monroe и Rancho са нейно производство) има намерение да пренесе регулируемите амортисьори при масовите автомобили. За целта е разработена технологията DRiV (Digital Ride Control Valve), в чиято основа е евтин клапан с 3 канала с различен диаметър. През тях минава течност, чийто поток се регулира със соленоиди под цифрово управление.

Отваряйки и затваряйки канали в различни комбинация, амортисьорът може много по-бързо да се настрои към натоварването, на което е подложен. Бързото преминаване от едно положение в друго имитира работа на адаптивните стойки, които работят с регулируеми клапани. С цел снижаване на разходите, целият механизъм е събран в блок, който е вграден в самия амортисьор DRiV. Това позволява поставянето му във всякакъв автомобил, като е нужно само електрическо захранване.

Повече подобни новини четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

10

водород

преди 5 години

само водородни газове за гориво в ДВГ. Нека се опитат да развият термо и удароустойчиви сплави за частите на двигателя и нов тип катализатори за водород. Ще им трябват по-мощни акумулатори за стартиране на процеса, но КПД е много по-висок и изключително високата температура на горене отделя огромно количество топлина и енергия. Липсата на резервоар с водород под високо налягане нулира рисковете от взрив или тежки аварии по двигателя и шасито.

9

Така е

преди 5 години

Не е спомената Датската фирма, разработила т.н. свободен клапан. Няма разпределителен вал , а клапаните се отварят електрически. Смъртта на ДВГ е силно преувеличена. Ел.колите ще бъдат само за града, където замърсяването е голямо.

8

Анонимен

преди 5 години

А от Русиях едно голяма НИЩО.

fallback