Снимка: архив, Reuters
fallback

Ефектът на електромобили като Tesla в борбата с глобалното затопляне е силно преувеличен, сочат резултатите от проучване на шведския Институт за екологични изследвания (IVL), направено по поръчка на транспортното министерство и агенцията за околната среда в скандинавската държава.

Изследването, което компилира най-различни други проучвания, цели да измери колко въглероден диоксид и други вредни емисии се отделят при производството на най-важния компонент в електромобилите - литиево-йонната им батерия.

Резултатите на IVL показват, че при производството на батерия с капацитет 30 кВт/ч, каквато се използва в Nissan Leaf например, се отделят средно 5.3 тона въглероден диоксид. За създаването на 100-киловатчасовите батерии на Tesla Model S отиват 17.5 тона от парниковия газ.

За сравнение един нормален автомобил с двулитров бензинов мотор, ако изминава средно по 15 000 км годишно, ще отдели тези емисии за около 8 години, посочват авторите на изследването Лизбет Дальоф и Миа Ромаре. При пътуването на един самолетен пътник от Европа до САЩ се отделят средно 600 кг въглероден диоксид, напомнят те. 

Те все пак отбелязват, че производството на батерии би могло да бъде и доста по-чисто, ако в него се използва енергия от възобновяеми източници. За момента обаче повечето производители на батерии не го правят.

Изненадващо от изследването излиза, че добивът на литий и останалите елементи, използвани за батериите, не е толкова замърсяващ - на него се падат между 10 и 18% от общите парникови емисии, изпускани при производството им.

Още новини за автомобили четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

42

.ьнйе38хаkwuxj10-

преди 6 години

Ново 20: Tesla мърсяла колкото бензинова кола за 8 години - (и това според някой произвеждащ "чисти" дизели) - И един мърмот.......При завършването си Гигафактори 1 няма да консумира никаква електроенергия, ще си я добива от фотоволтици монтирани на покриваа. Революцията започна.

41

Анонимен

преди 6 години

И не само това. Подобряването на технологиите за добив на електричество (или изграждането на пречиствателни съоръжения) автоматично намалява въглеродните емисии на всички съществуващи електромобили. Подобряването на технологиите за производство на бензин има много по-малък ефект върху автомобилите с ДВГ (аки изобщо има такъв)

40

Анонимен

преди 6 години

Има сериозна разлика между електромобилите и и автомобилите, дори ако сметнем че разликата в тоновете емисии е реална. Всеки автомобил (с ДВГ) замърсява по свой почин където се намира. Електромобила замърсява при електроцентралата и при завода. Много по-реалистично е да се изградят пречиствателни съоръжения на 10-20-100-1000 места ако щете, отколкото на всеки един от милионите автомобили с ДВГ. За това отоплението на ток и парно е най-екологично, защото концентрира проблема само при източника

fallback