Част от актьорите от филма "Самотният рейнджър”. Снимка Reuters

Определено не е лесно да си актьор от азиатски произход в Холувид, отбелязва в-к “Ню Йорк Таймс”. Донякъде се забелязва прогрес по отношение на телевизионните предавания, но що се отнася до големия екран – ролите са ограничени до второстепенни изяви.

Проблемът очевидно е сериозен, като се има предвид, че персонажи, които по сценарий са азиатци, накрая отиват при бели актьори. И това не е тенденция от последните години, това е нещо, което се случва отдавна. Нека си припомним Мики Руни в ролята на азиатски герой господин Юниоши в екранизацията на безсмъртния роман на Труман Капоти “Закуска в “Тифани”.

Миналата седмица Дисни и Марвел пуснаха трейлър на поредната си продукция по комикс история - “Доктор Стрейндж”. В двете минути киноманите видяха Бенедикт Къмбърбач в ново амплоа, навлизащ смело в света на супергероите. Видяха и духовния му водач в този свят – мистичен герой, наричан “Древният”.

В комикса това е тибетски монах. Във филма ролята е поверена на Тилда Суиндън! Това директно ни връща към телевизионната поредица “Кунг Фу”, в която главната роля е за Дейвид Карадайн.

Съвсем наскоро видяхме и първи кадри от холивудската адаптация на японската класическа манга поредица “Дух в броня”. И главната роля на киборга Мотоко Кусанаги е поверена на... Скарлет Йохансон. Появиха се информации, че продуцентите обсмиляли ползването на модерни технологии, за да бъдат “добавени” азиатски черти на лицето на американската актриса.

Така изплува логичният въпрос “Защо азиатските актьори продължават да бъдат невидими за холивудските студия?”. Миналата година Ема Стоун изигра роля на азиатска героиня в лентата на Камерън Кроу “Алоха” и това предизвика вълна от недоволство и остри критики по отношение дискриминацията спрямо актьорите от азиатски произход.

Но практиката не е насочена само срещу тях. Във филми като “Пан” и “Самотният рейнджър” бели актьори влизат в ролите на индиански персонажи. В “Боговете на Египет” и “Изход: Богове и Царе” пък продължиха дългогодишната традиция бели артисти да се превъплъщават в египтяни.

Във всички тези случаи, създателите на продукциите се позовават на един и същ аргумент. Продуценти и режисьори настояват, че просто липсват достатъчно известни акьори от азиатски или африкански произход, които да генерират достатъчно голям интерес сред зрителите. Съответно достатъчно голям приход от продажби на билети.

Носителят на Оскар Арън Соркин използва същото оправдание по отношение на сценарий за екранизация по роман на Майкъл Люис за известния финасист от Уол Стрийт Брадли Катсуяма. “Просто няма азиатски филмови звезди”, пише Соркин до студиото, което му възлага задачата.

За Холивуд нещата са ясни – не става въпрос за расизъм, а за бизнес. Актьорите от азиатски произход просто нямат звездния ореол, който да привлече зрителския интерес.

Но това е далеч от истината. Ако актьорите от малцинствата са риск за успеха в бокс-офиса, защо поредицата “Бързи и яростни” е една от най-успешните в историята? Актьорският състав, както и хората зад камера, са представители на почти всички расови групи. Резултатът е приходи от почти 4 милиарда долара.

Разбира се, налице е съвсем резонният аргумент – ако американските актьори от азиатски произход въобще не получават сериозни роли, как изобщо биха стигнали до успех в бокс-офиса?

Цинизмът е налице, обобщава “Ню Йорк Таймс”. Крис Хемсуърт, например, е бял актьор, който има повече провали, отколкото успехи във финансов аспект, при все това той е считан за звезда, която гарантира приходи.

Именно подобни факти разкриват малката мръсна тайна на Холивуд. Икономическите причини нямат нищо общо с расизма при избор на актьори за главни роли. Оказва се, че почти всички продукции, в които бели актьори се превъплъщават в герои от различен етнос, търпят сериозни провали.

От години насам публиката откровено бойкотира подобни ленти. Но студията продължават да ги правят. Остава да видим кога Холивуд ще започне да слуша хората.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase