Снимка: архив, Reuters
fallback

Новата политическа криза в Украйна роди поредната вълна от разсъждения за ирационалната руска външна политика като смесица от имперски комплекси, исторически митове, авторитарен режим и личността на Владимир Путин. Подновявани година след година, тези разсъждения ни отдалечават от същността на събитията, пише "Ведомости".

Фактически външната политика на Русия в постсъветското пространство и в Източна Европа е изцяло прагматична, при това строго предопределена от географски и икономически фактори. И въпреки наличието на историческа приемственост в нея няма и следа от т. нар. имперско наследство.

Още от ранния период в изграждането си като единна държава Русия заема в световната икономика едно и също място – като доставчик на суровини за пазара в Западна Европа. Неизгодното географско положение на Русия обуславя приоритета в руската политика - да гарантира сигурни маршрути за износ на руски суровини на Запад. Кървавите войни, водени от Русия през 16-18 век, целят страната да получи излаз на Балтика и Черно море, а контролът върху черноморските проливи остава свръхзадача за Руската империя чак до революцията. Северният и Южният поток, също и борбата за контрол върху транзита на газ за Европа чрез континенталните тръбопроводи в Беларус и Украйна, борбата за пристанища и железопътни линии са продължение на същата политика в наши дни.

Русия е страна без лесно защитими природни граници. Традиционна насока в политиката й е да се обгражда със система от буферни държави, обвързвайки ги с военнополитически ангажименти.

Създаването на зона за сигурност е друг важен аспект от руската политика в близката чужбина. Пренебрегне ли някой тези важни интереси на Русия, примерно чрез сближаване или влизане в НАТО, Москва разглежда това като проява на враждебност и отвръща с възмездие, като прилага инструментите, достъпни или целесъобразни в съответния момент. Балтийските страни и Грузия имаха възможността да го усетят в различна степен на свой гръб.

Накрая, станалото през късния съветски период и шокът от 90-те развиха сред руското общество и руския политически елит извънредно силен комплекс на жертва. Днес ги разярява всяка проява на отстъпчивост във външноикономическите отношения.

Правителството е обсипвано с проклятия, дори защото опрощава съвсем безнадеждни съветски оръжейни заеми на арабски страни срещу сключване на нови договори за милиарди.

Днешна Русия е крайно неотстъпчив преговарящ в икономиката, готов без колебание да брани с твърд натиск своите позиции.

Грешно е да се смята, че Русия действа в нападателен стил единствено спрямо свои бивши провинции като Украйна. Търговските преговори дори с много големи страни като Китай твърде често са изморителни и конфронтационни.

В Русия днес самата идея за икономически отстъпки въз основа на "дружбата" или на "историческите връзки" е неразбираема, дълбоко чужда и за народа, и за политическото ръководство.

Прочутата фраза на император Александър Трети - "Русия няма приятели, а само двама верни съюзници - своята армия и флота", е сред най-широко цитираните в момента. Доста е странно да бъдат упреквани днешните руски лидери, че "нямат приятели по света".

Русия няма нужда от приятели, тя просто не мисли с подобни категории. Русия има нужда от изгодни сделки.

Партньорите на Русия в близката чужбина се делят на две неравни групи. Към първата спадат сравнително богатите суровинни страни като Казахстан и Азербайджан, способни да си плащат сметките. Към втората - страните, неспособни да плащат изцяло руските суровини или зависещи от привилегиите, преференциите и помощта, предоставяни от Русия, например Украйна, Беларус, Армения, Киргизстан.

Отношенията на Русия с държавите от първата група може да са много близки (Казахстан) или напротив, хладни (Азербайджан). В контактите с тях обаче Русия неизменно страни от твърдата риторика и се стреми към компромис.

Държавите от втората група са длъжни според Москва да си изплащат задълженията към Русия, като й прехвърлят контрола върху привлекателни активи и важна инфраструктура или пък с търговски преференции и конкретни военнополитически отстъпки.

Поставяйки политически искания, един заемодател винаги буди омраза (да си припомним Германия и Гърция). Но Русия изобщо не си поставя за цел да печели обич.

Някои страни от втората група се подчиняват на руските искания - например Армения, която прехвърли под руски контрол всичките си стратегически монополи, а има и руска военна база на своя територия. Други правят опити за съпротива - дълго и упорито, но постепенно губят позиции (примерно Беларус). Трети се опитват да мамят Русия и Москва изчаква първата възможност да им се отплати, както подобава.

Украйна заема специално място сред страните от втората група. От една страна тя е голяма олигархична икономика, наподобяваща Русия от 90-те. Украинският бизнес и украинският елит живеят в същата екологична ниша като руските, но с оглед по-малките мащаби и бедността на страната са по-слаби.

Независимостта на Украйна от Русия единствена спасява дребните украински хищници от участта да ги разкъсат също тъй злобните, но по-едри руски хищници.

За разлика от Русия украинският бизнес и политически елит и до днес не е успял да договори общи правила за поведение, нито да изгради стабилна система за държавно управление. Украинският елит е съвсем единен в това, че гледа отрицателно на руското влияние, но поради цялостния провал на държавното строителство в Украйна няма възможност да се ограничат възможностите на Русия да влияе на нещата. Случва се, както виждаме и днес, слабостта на украинската централна власт да не подпомага, а да пречи на руската политика. Успешният натиск на Русия върху президента Виктор Янукович не й спести конфронтацията с едрия бизнес и политическата класа в Украйна - те реагират отрицателно на исканията й и още не се знае как ще приключи борбата.

Като цяло специфичната украинска ситуация превръща страната в постоянно бойно поле - Русия се сражава там с алтернативни силови центрове, на които прави опити да се опре днешната украинска държава. Опитът сочи, че бавно и със значителни загуби Русия постига все пак целите си в Украйна, ако става дума например за военно присъствие или газови цени. Днешната украинска дестабилизация може би ще възпрепятства руската политика да постигне краткосрочните си цели. Но в дългосрочна перспектива дезорганизацията на държавния апарат и политическата
нестабилност само ще отслабят способността за съпротива на Украйна.

При всяко положение сегашната руска политика не е имперска по характер. Империите от рода на Съветския съюз инвестираха в разширяване на своята сфера на влияние. Русия обаче разглежда всичките си инструменти за влияние като средство, за да получава практически и доста краткосрочни някой път резултати.
 

(БТА)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

83

EU citizen

преди 10 години

До krasimirvmА на шопа ще му кажа само ,да върви да го духа на тези от Брюксел ------------------ На 65 години не ти отива изобщо да се мислиш за еротика :))) Ако си православен моли се Господ да ти прости сквернословията, изкуфелнико.

82

EU citizen

преди 10 години

До krasimirvmНеолиберализма на престъпника Джорш Сорос е в основата на унищожаването на православните народи --------------- Слушай бе, крачещ некролог, ти първо не си никакъв православен, сигурно и не знаеш как да се кръстиш. Но освен всичко друго, ако православието беше толкова силна идеология, нямаше да може да го победи никой. Една силна вяра ако можеш да я разрушиш само с лафове и подкупи, каква е?

81

ТОДОР ХРИСТОВ

преди 10 години

До АнонименИ ТИ КАТО ОЩЕ 2-3 ТЕРСЕНЕТА ТУК НА ТОЗИ ФОРУМ ПО СЕБЕ СИ СЪДИШ ЗА ДРУГИТЕ.НЕ ЗАБРАВЯЙ ЧЕ ДОРИ И МИЛИАРДЕР ДА СИ - ,,НЕВЕДОМИ СА ПЪТИЩАТА БОЖИИ'', МОЖЕ В МОМЕНТ ОТ ЖИВОТА ТИ СЪДБАТА ТИ ДА ЗАВИСИ ОТ СЛУЧАЕН КЛОШАР КОЙТО ДА ПРЕД ДИЛЕМА ДАЛИ ДА ТЕ ОСТАВИ ДА УМИРАШ ЦЕЛИЯТ ВЪВ КРЪВ ИЛИ ДА ТИ ПОМОГНЕ КАТО НАМЕРИ ПОМОЩ. НЕ РАЗБИРАШ ЛИ ЧЕ КАКТО ВЪРВЯТ НЕЩАТА СЪВСЕМ СКОРО ХОРА ХОРА ЩЕ ЯДАТ НЕ САМО ВЪВ ПРЕНОСНИЯТ НО И ВЪВ БУКВАЛНИЯТ СМИСЪЛ. СЛЕЗ МАЛКО ВЪВ НИЗИНИТЕ И ВИЖ КАК ЖИВЕЕ НАРОДА!

fallback