Снимка: БГНЕС

За феновете на авиацията унищожаването на най-големия търговски самолет в света беше едно от ключовите изображения в началото на руската инвазия в Украйна. През февруари Антонов АН-225 беше нападнат в базата си в Хостомел, близо до Киев.

"Мечтата никога няма да умре", написаха в Twitter производителите, когато самолетът беше унищожен. И изглежда, че те са останали верни на думата си - компанията обяви, че плановете за възстановяването му вече са в ход.

Още по темата

С прякор "Мрия" ("мечта") - масивният самолет е построен през 80-те години на миналия век, за да носи съветската космическа совалка.

Неговият по-късен живот, макар и по-малко бляскав, беше също толкова емблематичен - той беше най-големият товарен превозвач в света, с около два пъти по-голям капацитет от Boeing 747, спечелвайки култов статус сред самозваните авангарди. Той се простираше на 84 метра, с най-дългия размах на крилата от всеки напълно работещ самолет. Към днешна дата това е най-тежкият самолет, създаван някога.

Унищожаването му беше обявено на 27 февруари 2022 г., като украинският външен министър Дмитро Кулеба написа в Twitter, че "Русия може да е унищожила нашата "Мрия", но тя никога няма да може да унищожи нашата мечта за силна, свободна и демократична европейска държава".

Компанията "Антонов" заяви тогава, че не е в състояние да провери състоянието на самолета, докато журналистът от CNN Васко Котовио отбеляза, че носът очевидно е получил "директно артилерийско попадение" и е бил "напълно унищожен", когато го е видял по време на посещение през април.

"Имаше големи щети по крилата и някои от двигателите. Задната част беше пощадена от всякакви големи удари и има няколко дупки, причинени или от шрапнели, или от куршуми", каза той по това време, прогнозирайки, че ремонтът ще бъде малко вероятен .

В понеделник обаче компанията Антонов обяви в Twitter, че проектът за реконструкция вече е започнал, като "дизайнерската работа" вече е в ход. Въпреки че имаше прогнозни разходи за ремонт, компанията прогнозира сметка от над 500 милиона евро, за да го върне във въздуха, обещавайки повече информация "след победата".

Компанията вече разполага с около 30% от компонентите.

Първоначално украинската държавна отбранителна компания "Укроборонпром", която управлява "Антонов", беше издала изявление, оценяващо възстановяването на над 3 милиарда долара и обеща да накара Русия да плати. Възстановяването ще отнеме най-малко пет години, казаха от компанията тогава тогава.

Впоследствие Антонов потвърди пред CNN, че работи по проекта.

"Процесът на възстановяване на "Мрия" се разглежда като международен проект с участието на авиационни предприятия от различни страни по света", се казва в имейла. "Разглежда се възможността за привличане на финансиране от различни източници и се разглеждат предложения от много организации, които са готови да се включат в проекта."

Компанията казва, че ще координира проучването, проектирането и сглобяването и потвърди, че все още има основни модули на корпуса на нов самолет, които не са унищожени.

"Програмата се развива в посока на извършване на експертна оценка на тези агрегати за последващи изчисления и проектни работи", пише в изявлението им до CNN. "Изграждането ще се проведе „веднага след победата на Украйна".

Съобщението съвпада с откриването на изложба, посветена на самолета на летище Лайпциг/Хале в Германия, което е дом на пет други самолета Антонов. "Светлина и сянка: Историята на Антонов" показва снимки на самолета преди и след унищожаването му, като се фокусира върху инженерната мощ, която е загубена, когато е бил атакуван. Тя ще бъде там до края на декември.

При откриването Олексий Макеев, посланикът на Украйна в Германия, обяви, че въпреки че е летял на "почти всички самолети "Антонов" "Мрия" си остава мечта за мен".

"Надяваме се да бъде възстановен и отново да видим тази могъща птица в небето", добави той.

Междувременно, ако ви липсва "Мрия", можете да изградите свой собствен - или поне свой собствен модел. Украинският стартъп Metal Time продава работещи комплекти за механичен дизайн на AN-225. Всеки струва 99 долара, а печалбите отиват направо при "Антонов" за финансиране на реконструкцията на "Мрия", както и пренастаняването на служители на Антонов, чиито домове са били разрушени от руската инвазия, и обучение за нови украински пилоти и авиационни инженери

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase