Снимка: БГНЕС

Изображенията на унищожения Антонов АН-225 вече са незаличим спомен за любителите на авиацията по целия свят.

Още по темата

Построен през 80-те години на миналия век, за да превозва съветската космическа совалка, самолетът получава втори живот след Студената война като най-големият превозвач на товари в света, постигайки рекорди от всякакъв вид. Но в края на февруари  той бе унищожен на летище Хостомел близо до Киев.

"Мечтата никога няма да умре", написаха в Twitter от компанията "Антонов", позовавайки се на прякора на самолета "Мрия", което означава сън на украински. Солидарност се излива от всички краища на света.

Но може ли АН-225 някога да лети отново?

Отговорът на този въпрос първо изисква оценка на щетите, понесени от самолета.

Васко Котовио от CNN видял останките отблизо, когато посети летището в Хостомел в началото на април, заедно с други журналисти и украинската национална полиция.

"Хостомел беше сцена на интензивни битки между руските и украинските сили още в началото на войната", казва той. "Московските сили се опитаха да превземат летището, за да го използват като предна оперативна позиция, до която да летят допълнителни сухопътни единици. За целта те предприеха въздушно нападение с ударни хеликоптери. Изглежда, че са имали известен първоначален успех, но украинският отговор беше много бърз - те удариха летището бързо и силно – за да се предотврати всякакъв вид кацане", обяснява той.

Състоянието на самолета не остави никакви съмнения относно възможността за ремонт.

"Носът на самолета е напълно унищожен, изглежда, че е жертва на директен артилерийски удар", казва Котовио. "В допълнение към това има значителни повреди по крилата и някои от двигателите. Задната част е пощадена от всякакви големи удари и има няколко дупки, причинени от шрапнели или куршуми. Ако не беше директният удар в носа, АН-225 можеше да се поправи", казва той, добавяйки, че районът около самолета е бил осеян с отработени боеприпаси, унищожени руски танкове и камиони и унищожени бронирани машини.

Завръщане

Андрий Совенко, киевски инженер и авиационен експерт, който е работил за компанията "Антонов" от 1987 г. и е летял на АН-225 като част от техническия екипаж, е съставил подробен списък на щетите, като е разгледал голям брой видеоклипове и снимки на останките (персоналът на "Антонов" все още не е допуснат обратно в Хостомел поради съображения за сигурност).

Той потвърждава, че централната част на фюзелажа и носа на самолета - включително пилотската кабина и отделенията за почивка на екипажа - са унищожени, но бордовите системи и оборудване на самолета са получили най-критични щети.

"Възстановяването им ще бъде най-трудно", на мнение е той. "Това се дължи на факта, че повечето от различните електрически системи, помпи и филтри, използвани на AN-225, са от 80-те години на миналия век. Те вече не се произвеждат, така че е малко вероятно да бъдат възстановени точно по начина, по който са били."

Но има и добри новини: части от крилата, включително аеродинамични повърхности като клапи и елерони, изглежда са претърпели леки щети и могат да бъдат спасени.

Повечето от шестте двигателя също изглеждат непокътнати, а цялата опашна част на самолета е засегната само от щети от шрапнели и е в приемливо състояние.

Совенко, който написа книга за историята на авиокомпанията "Антонов", в която подробно описва опита си от полетите на "Мрия", е съгласен, че самолетът в Хостомел не може да бъде ремонтиран.

"Невъзможно е да говорим за ремонт или възстановяване на този самолет – можем да говорим само за изграждането на друга "Мрия", използвайки отделни компоненти, които могат да бъдат спасени от останките, които да се комбинират с тези, които са били предназначени през 80-те години на миналия век. за изграждането на втори самолет".

Той се позовава на втория корпус Ан-225, който "Антонов" е запазил и до днес в голям цех в Киев. Той е бил част от първоначалния план за изграждане на два АН-225, който така и не се реализира.

"Това е напълно завършен фюзелаж, с вече монтирана нова централна секция, както и носещата конструкция на крилата и опашката. С други думи - почти завършен корпус. Доколкото знам, той е останал практически невредим по време на руската артилерийска бомбардировка на завода", казва Совенко.

Нов дизайн

Има един основен проблем с идеята за изграждане на неизползвания корпус с части, които могат да бъдат спасени от Хостомел: той все още няма да достигне 100% от необходимите компоненти.

"Ще бъде невъзможно да се построи абсолютно същия самолет, с абсолютно същия дизайн и оборудване", казва Совенко. Ако случаят е такъв, "Антонов" е изправен пред две препятствия: да накара нови и стари компоненти да работят заедно и евентуално да се наложи да премине през повторно сертифициране на самолета, за да потвърди неговата летателна годност в съответствие с настоящите разпоредби.

Компанията има опит с първия проблем, като е актуализирала много от системите на АН-225 през годините и е заменила старата съветска технология с модерни украински еквиваленти, но пълната сертификация ще изисква време и ще увеличи разходите.

За съжаление, това изглежда почти неизбежно: "Безсмислено е днес да се строи самолет с 40-годишен дизайн", на мнение е Совенко. "Също така е напълно възможно да се счита за подходящо да се направят допълнителни промени в дизайна на самолета, въз основа на експлоатационния опит на оригинала."

АН-225 никога не е бил проектиран да превозва търговски товари и е адаптиран за тази работа чрез обширна работа, извършена от "Антонов" в края на 90-те години. Въпреки това, въпреки колосалния си капацитет, самолетът остава неудобен за експлоатация от гледна точка на екипажа. Той трябва да бъде спуснат на носа си - маневра, известна като "колене на слон" - за да се натовари товар, който се качва на борда с помощта на персонализирани коловози и макари.

Поради уникалния си дизайн се отваря само носа на самолета, като няма рампа отзад като по-практичния и по-малък брат, АН-124. Товарният под също може да използва известно подсилване и степента на съответствие на самолета със съществуващата летищна инфраструктура може да бъде увеличена, добавяйки към списъка с желани подобрения в хипотетична модерна версия на самолета.

Милиони или милиарди?

Изграждането на втора "Мрия" няма да е евтино, но е трудно да се установи колко точно ще струва. "Укринформ", украинската национална информационна агенция, повдигна вежди, когато обяви, че цената на операцията ще бъде 3 милиарда долара.

През 2018 г. "Антонов" изчисли, че завършването на втория планер ще струва до 350 милиона долара, въпреки че може да се наложи тази цифра да бъде преразгледана сега.

"В момента нищо не се знае със сигурност", казва Совенко, "Цената ще зависи от това колко сериозно са повредени оцелелите части на самолета, както и колко модификации и ново оборудване ще са необходими. Голяма част от разходите ще зависят от размера на сертификационните тестове, считани за необходими. Но във всеки случай можем да предположим, че крайната сума ще бъде от порядъка на стотици милиони долари, а не милиарди."

Ричард Абулафия, авиационен анализатор в Aerodynamic Advisory, е съгласен: "Зависи дали самолетът ще бъде само прототип, или биха искали да влезе в търговска експлоатация, с пълно сертифициране."

Истинският въпрос, казва Абулафия, е кой ще плати за това? "Наистина няма много комерсиално приложение за този самолет, а без него откъде биха дошли парите?"

Лесно е да се мисли, че повечето от разходите ще бъдат поети от "Антонов", но компанията е претърпяла големи загуби от унищожаването на няколко други самолета и съоръжения; въпреки че все още работи с намален капаците, бъдещето му е несигурно.

"Аз съм оптимист. Искрено и дълбоко желая самолетите "Антонов" да продължат да летят в небето на бъдещето“, казва Совенко, "но съм и реалист. И напълно разбирам, че разходите, необходими за изграждането на втория "Мрия" ще трябва да бъде съотнесена с финансовите възможности на "Антонов" след войната, както и с очакваните приходи от експлоатацията на този самолет."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase