Снимка: архив, БГНЕС

Нахлуването на Русия в Украйна превърна румънското черноморско пристанище Констанца в жизненоважен морски център за износ на украинските селскостопански култури. Руската блокада на морските пристанища на Украйна принуди износителите да търсят алтернативи за придвижване на ценните си товари, пише АФП.

Още по темата
Преди войната Украйна изнасяше 4,5 млн. тона селскостопанска продукция месечно през своите пристанища - 12 процента от световната пшеница, 15 процента от царевицата и 50 процента от слънчогледовото олио.

Сега зърното се товари на влакове, камиони или баржи в малките дунавски пристанища Рени и Измаил в югозападната част на страната, за да се транспортира до Констанца.

Съседна България заяви тази седмица, че е готова да помогне за износа на украинско зърно от черноморското си пристанище Варна и започва работа по модернизиране на инфраструктурата си, отбелязва АФП.

Междувременно пристанище Констанца се стреми да пренася товарите възможно най-бързо. Миналия петък кораб, натоварен със 70 000 тона украинска царевица, отплава от пристанището, а в момента се товари друг, който ще отплава към Португалия. Трети кораб е планиран след шест дни.

Виорел Панаит, главен изпълнителен директор на компания оператор в пристанището, обърна внимание, че за да се натовари първият кораб със 70 000 тона царевица, са били необходими 49 влака или баржи. Зареждането на такива кораби в пристанище, което не е подходящо оборудвано, би означавало хиляди камиони да задръстят пътищата, предупреди Панаит.

Директорът на пристанище Констанца Флорин Гойдя заяви, че още преди нахлуването на Русия в Украйна Констанца е изпреварила френското пристанище Хавър и се е превърнала в европейски център за износ на зърно.

„Сега нашата цел е да изпратим стоките възможно най-бързо и по този начин да подкрепим украинската икономика", каза пред АФП директорът на пристанище Констанца. "Войната в Украйна е предизвикателство, но и възможност", допълни той.

За да посрещне това предизвикателство, румънското правителство предложи два проекта, които да улеснят пътния трафик и притока на товари към пристанището.

Първо - до края на годината се планира ремонт на 95 железопътни линии от комунистическо време, блокирани от години от стотици ръждясали вагони.

Проектът на стойност 200 млн. леи (40 млн. евро) трябва да позволи на Констанца да достигне или дори да надмине рекорда от 67,5 млн. тона транзитни стоки, регистриран през 2021 г., каза директорът на пристанището Флорин Гойдя.

Министерството на транспорта също така търси оферти за работа по повторното отваряне на петкилометрова железопътна линия, на повече от 200 км северно от Констанца. Тази линия ще свързва Джурджулещ в Молдова с Галац на река Дунав в Източна Румъния. Връзката е от решаващо значение, тъй като двете използват същото междурелсие, използвано в бившия Съветски съюз, което улеснява транспортирането на стоки. Ремонтът на релсовия път е планиран за това лято.

Междувременно в Констанца трафикът в обратната посока е спрян, отбелязва АФП. Десетки части за вятърни турбини, които са били предназначени за Украйна, лежат изоставени по едно от претоварените шосета. "Вече няма на кого да ги изпратим", казва служител на пристанището, цитиран от агенцията.
/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase