Снимка: БГНЕС

Boeing се съгласи да се признае за виновен по обвинение в заговор за престъпна измама, след като САЩ установиха, че компанията е нарушила сделка, имаща за цел да реформира компанията след две фатални катастрофи на нейните самолети 737 Max, при които загинаха 346 пътници и екипаж.

Министерството на правосъдието (DoJ) каза, че производителят на самолети също така се е съгласил да плати глоба от $243,6 милиона.

Семействата на хората, които загинаха по време на полетите преди пет години, обаче го разкритикуваха развръзката като "сладка сделка", която ще позволи на Boeing да избегне пълната отговорност за смъртта на близките им.

Сега споразумението трябва да бъде одобрено от американски съдия.

Като се признае за виновен, Boeing ще избегне спектакъла на наказателен процес - нещо, за което семействата на жертвите настояват, пишат от BBC.

Компанията е в криза заради показателите си за безопасност след две почти идентични катастрофи със самолети 737 Max през 2018 г. и 2019 г. Това доведе до глобалното приземяване на самолета за повече от година.

През 2021 г. прокурорите обвиниха Boeing по едно обвинение в заговор за измама на регулаторите, твърдейки, че е измамила Федералната авиационна администрация (FAA) относно своята система за контрол на полета MCAS, която е замесена и в двете катастрофи. FAA обаче се съгласи да не преследва Boeing, ако компанията плати неустойка и успешно завърши тригодишен период на засилен мониторинг и докладване.

Но през януари, малко преди този период да изтече, панелът на вратата на самолет Boeing, управляван от Alaska Airlines, избухна скоро след излитането и принуди самолета да кацне.

Никой не беше ранен по време на инцидента, но това засили контрола върху това доколко Boeing е постигнал напредък в подобряването на своята безопасност и качество.

През май Министерството на правосъдието заяви, че е установило, че Boeing е нарушил условията на споразумението, отваряйки възможност за съдебно преследване.

Решението на Boeing да се признае за виновен все още е значителна черна точка за фирмата, защото означава, че компанията - която е виден военен изпълнител на правителството на САЩ - вече има криминално досие. Освен това е един от двата най-големи световни производители на търговски самолети.

Не е ясно как криминалното досие ще се отрази на договорния бизнес на фирмата. Правителството обикновено забранява или спира фирми с досиета да участват в оферти.

Въпреки това Пол Касел, адвокат, представляващ някои семейства на хора, убити по време на полетите от 2018 г. и 2019 г., каза:

"Тази скъпа сделка не признава, че поради конспирацията на Boeing са загинали 346 души. Чрез хитро адвокатство между Boeing и DoJ, смъртоносните последици от престъплението на Boeing се скриват."

Той призова съдията, оценяващ сделката, "да отхвърли тази неуместна молба и просто да постави въпроса за публичен процес, така че всички факти около случая да бъдат излъчени в справедлив и открит форум пред жури".

В писмо до правителството през юни Касел призова Министерството на правосъдието да глоби Boeing с повече от 24 милиарда долара.

Ед Пиърсън, изпълнителен директор на Фондацията за авиационна безопасност и бивш старши мениджър в Boeing, каза, че молбата е "разочароваща" и "ужасна сделка за справедливост".

"Вместо да държат хората отговорни, те просто им дават друга карта за излизане от затвора", каза той.

Самолет Boeing 737 Max, управляван от индонезийската Lion Air, се разби в края на октомври 2018 г. малко след излитане, убивайки всички 189 души на борда. Само месеци по-късно самолет на Ethiopian Airlines се разби, убивайки всички 157 пътници и екипаж.

В сделката от 2021 г. Boeing също се съгласи да плати 2,5 милиарда долара за разрешаване на въпроса, включително 243 милиона долара наказателна санкция и 500 милиона долара за фонд за жертви.

Сделката възмути членове на семейството, които не бяха консултирани относно условията и призоваха компанията да бъде изправена пред съда.

Старши служители на Министерството на правосъдието са препоръчали наказателното преследване, съобщи CBS News, американският новинарски партньор на BBC, в края на юни.

На изслушване през юни сенаторът Ричард Блументал каза, че вярва, че има "почти неопровержими доказателства", че трябва да се започне наказателно преследване.

Адвокатите на членовете на семейството казаха, че Министерството на правосъдието се притеснява, че няма сериозни аргументи срещу фирмата.

Марк Форкнер, бивш технически пилот на Boeing, който беше единственият човек, изправен пред наказателни обвинения, произтичащи от инцидента, беше оправдан от жури през 2022 г. Адвокатите му твърдяха, че той е бил използван като изкупителна жертва.

Марк Коен, почетен професор в университета Вандербилт, който е изучавал корпоративните наказания, каза, че прокурорите често предпочитат споразумения за признаване на вината или споразумения за отложено наказателно преследване, които им позволяват да избегнат риска от съдебен процес и могат да дадат на правителството по-голяма власт над дадена компания, отколкото обикновено изречение.

"Тъй като е по-лесно да се получи, отколкото да се стигне до съд, това може да облекчи тежестта върху прокурора, но прокурорът също може да повярва, че това е по-добра санкция, тъй като може да е в състояние да наложи изисквания, които обикновено не са при осъждането на идеи", заяви той.

Той каза, че няма никакво съмнение, че статутът на Boeing като ключов държавен изпълнител е изиграл роля при определянето как да се процедира.

"Те трябва да помислят за страничните последици", каза той. "Не приемаш с лека ръка подобни случаи."

Проблемите с MCAS не бяха първото сблъскване на Boeing със закона.

Освен това е платила милиони глоби на Федералната авиационна администрация от 2015 г., за да разреши поредица от искове за неправилно производство и други проблеми.

Компанията също продължава да е изправена пред разследвания и съдебни дела, предизвикани от инцидента с полета на Alaska Airlines през януари.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase