Снимка: БГНЕС

Напускащият поста главен изпълнителен директор на Boeing показа раздразнение, когато се извини на семействата на жертвите на двете катастрофи със самолети 737 Max по време на разгорещено изслушване в Сената.

Дейвид Калхун, който трябва да се оттегли от Boeing в края на годината, се яви пред постоянната подкомисия по разследвания на сенатската комисия по вътрешна сигурност във вторник. Той каза, че се гордее с действията на Boeing, въпреки производствените проблеми, довели до смъртта на 346 души при две отделни катастрофи на самолети през 2018 г. и 2019 г.

Преди да произнесе подготвеното си встъпително изявление, Калхун се изправи пред скамейките, където членовете на семейството държаха снимки на някои от техните роднини, загинали при въздушните бедствия.

"Бих искал да се извиня от името на всички наши сътрудници на Boeing, разпространени по света, минали и настоящи, за вашата загуба", каза Калхун на роднините, много от които бяха боядисали ръцете си в червено. Един от тях отговори: "Ти трябва да си в затвора."

След това Калхун се сблъска с критики от Джош Хоули, републикански сенатор от Мисури, за неговия пакет от 33 милиона долара през 2024 г., което е 45% увеличение спрямо миналата година.

Калхун призна, че публично търгуваната компания не е реализирала печалба през четирите години като главен изпълнителен директор и цената на акциите й е останала без промяна през този период.

"Ако някой е излязъл добре от тази сделка, това си ти", каза Хоули. "Защо не подадохте оставка?"

Калхун отговори: "Горд съм, че поех работата. Гордея се с този рекорд по безопасност и се гордея с нашите хора от Boeing."

Хоули обвини Калхун, че "закопава" Boeing и поставя корпоративните печалби над безопасността.

"Ти си проблемът", каза Хоули на Калхун, цитиран от The Times. "И само се надявам, че няма да унищожите тази компания, преди да може да бъде спасена."

Калхун призна, че е знаел, че лицата, подаващи сигнали за нередности в Boeing, са били жертви на отмъщение за повдигане на вътрешни опасения за безопасността. Той каза, че не е разговарял с нито един от повече от две дузини лица, подаващи сигнали за Boeing, или техните семейства, които са се появили през последните три години.

Последните сведения идват от Сам Мохоук, настоящ служител на Boeing, който твърди, че е трябвало да скрие части на самолета, обозначени като несъответстващи или несъответстващи на стандартите. Показанията на Мохоук пред подкомисията бяха публикувани само часове преди Калхун да се появи на изслушването във Вашингтон.

Мохоук твърди, че счупените части на самолета, които според него често е трябвало да бъдат изхвърлени, понякога се озовават в новопостроени самолети, според Ричард Блументал, сенатор от Демократическата партия и председател на подкомисията.

Блументал каза, че на Мохоук е казано от ръководител да скрие доказателствата от следователите във Федералната авиационна администрация и е изправен пред отмъщение за изказване.

В изявление Boeing каза, че е получил доклада от следователи от Конгреса късно в понеделник и все още го преглежда. "Непрекъснато насърчаваме служителите да съобщават за всички притеснения, тъй като наш приоритет е да гарантираме безопасността на нашите самолети и летящите хора", добавиха от компанията.

По време на изслушването Блументал обвини Калхун, че не е спазил обещанията си за подобрения на безопасността, когато пое висшия пост през 2020 г. Сенаторът завърши производството, като описа проблемите с безопасността на Boeing като "въпрос на живот и смърт".

"Мисля, че със сигурност демонстрирахте, че можете да говорите за тези промени, но извършването на промените може да изисква различен екип и отчетността е много важна за миналото, но също и за бъдещето", каза Блументал. "Те имат дълбоки последици за нашата икономика и за пътуващите."

Когато Калхун напусна залата за изслушване, една жена в обществената галерия многократно попита: "Как можахте?"

Boeing е подложен на интензивно наблюдение, откакто полет 737 Max 8 Lion Air се разби в Яванско море малко след излитане, убивайки всичките 181 пътници и осем души екипаж през октомври 2018 г. Втора катастрофа с участието на самолет Boeing се случи през март 2019 г., когато етиопският Полет 302 на Airlines падна на земята със скорост 683 мили в час скоро след излитането, убивайки всички 149 пътници и осем души екипаж.

И двете въздушни катастрофи се дължат отчасти на системата за увеличаване на маневрените характеристики на самолета 737 Max, която е предназначена да подобри стабилността на самолета.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase