Снимка: БГНЕС
fallback

ЦРУ публикува първия си пост в Twitter на 6 януари 2014 г. "Не можем нито да потвърдим, нито да отречем, че това е първият ни туит", се казва в него. Към момента на написването, той е получил 277 000 ретуита и 227 000 харесвания. Присъствието на ЦРУ в Twitter е странно, но именно в това се крие смисълът, според ново проучване - ЦРУ публикува в Twitter, защото иска хората да гледат на агенцията като законна и процъфтяваща част от американския живот.

We can neither confirm nor deny that this is our first tweet.

— CIA (@CIA) June 6, 2014

ЦРУ винаги е била обсебена от имиджа си. Агенцията помогна за изработването на разказа в Zero Dark Thirty и поддържа вътрешен бюлетин, където пише рецензии за филми, критикуващи присъствието му във филмите. Това винаги е било свързано с връзките с обществеността, но - според проучването "Не, ние не знаем къде е Тупак: критични разузнавателни изследвания и ЦРУ в социалните медии", публикувано в "Разузнаване и национална сигурност", присъствието на Агенцията в социалните медии е отвъд прост PR.

"Използването от страна на ЦРУ на социалните медии е продължение на намесата на ЦРУ в популярната култура, което е жизненоважно за легитимирането на действията на Агенцията“, се казва в изследването.

"Използването на социални медии от разузнавателните агенции не трябва да се разбира просто като инструмент за целите на PR и набирането на персонал."

Според проучването ЦРУ използва социалните медии, за да изглежда легитимно. Чрез тях ЦРУ се вписва в обществения живот. То се превръща в друга марка, туитваща странни неща в средата на деня.

"Когато разузнавателните агенции използват социални медии, те участват в практики за изграждане на идентичност, чрез които разказват за себе си и действията си по позитивен начин, представяйки себе си и действията си като легитимни“, се казва в документа.

Изследването е дело на Рис Крили, професор и научен сътрудник от Университета в Глазгоу, който се фокусира върху това как разказите фокусират политиката, и Луиз Пиърс, преподавател в Университета на Лийдс, специализирана в сигурността и тероризма. Според Crilley and Pears, "по-належащите въпроси са за това как резултатите от социалните медии на разузнавателните агенции влияят на общественото разбиране за това какво представляват тези агенции, какво правят и как тези разбирания от своя страна оказват влияние върху обхвата на това, което могат да направят в практика. "

Присъствието на ЦРУ в социалните медии променя ли начина, по който мислим за агенцията? По-вероятно ли е да отхвърлим добре документираните злоупотреби на ЦРУ, ако го помним като субект, който публикува забавни неща?

"Присъствието на ЦРУ в Twitter буквално хуманизира агенцията, тъй като пише в множествено число от първо лице, предполагайки, че не е безлична правителствена агенция, а екип от хора с чувство за хумор, с разбиране на популярната култура и котка", се казва в изследването

1: Or….maybe we’ll run out of stories and have to tweet cat photos. #CIACat#Twitterversary pic.twitter.com/nql9d0Gsmr

— CIA (@CIA) June 10, 2015

ЦРУ предимно публикува статии за своята история, ретуитва други правителствени организации и - от време на време - публикува забавни туитове, които хващат хората неподготвени. Шегува се с публикуване на снимки на котки, шегува се с това, че не знае къде е Тупак, шегува се със състоянието на наблюдението. "Най-популярните туитове на ЦРУ са шеги, а не заплахи", се казва в изследването. "Те са котки, а не политически документи. Те са за рапъри и телевизионни предавания, а не за директори на ЦРУ. "

ЦРУ се преструва на изключително забавен онлайн субект. "Тази стратегия не просто осветява противоречия като широкообхватно наблюдение, тя служи за нейното олекотяване - за да я премести от сферата на сериозната политическа ангажираност в иронична комедия", се казва в изследването. "Хуморът е дискурсивна стратегия, която позволява на ЦРУ да установи привлекателна, хуманизирана идентичност, а хуморът работи за установяване на приятелски социални отношения, които служат за легитимиране на дейностите на политическите участници. Тази "търгуема обикновеност" има определена цел и това привличане към ежедневието е дискурсивна стратегия. “

Според проучването ЦРУ е пионер в изкуството да използва забавни туитове, за да не говори за своята дълга история на насилие. "Това създава у публиката впечатлението, че ЦРУ е институция, която не само е наясно със своите недостатъци, но е в състояние да рефлектира върху тях - без да се налага действително да демонстрира такова отражение, освен да се шегува в социалните медии", се казва в изследването."„Хуморът е нова комуникативна тактика, която функционира, за да поддържа властта и да се противопоставя на демократичния контрол."

Дори шегите да не са смешни, няма значение. С всеки туит ЦРУ изгражда идентичност. "Тя служи за нормализиране, опитомяване и легитимиране на определени разузнавателни дейности, като в същото време прикрива други - като насилствени действия, извънредни предавания, безсрочно задържане и програми за безпилотни летателни апарати", гласи документът.

Най-добрият пример за тази стратегия е, когато ЦРУ реши да "пуска на живо" нападението на Осама Бин Ладен на петата си годишнина. Някои бяха ужасени, други подкрепиха ЦРУ, а журналисти пишат статии, разказващи за сюрреалистичния ужас на нишката.

Без значение какво мислеха хората за ЦРУ, те бяха ангажирани с него. Дори неговите недоброжелатели помогнаха за изграждането на марката. Поддържането на присъствие в социалните медии помага на организации като ЦРУ да говорят за себе си от разстояние. Това им позволява да туитват за работата, която върши, без да поемат отговорност за ужасните последици от тази работа.

"Самореферентната шега за наблюдението работи буквално за "присмех" над противоречията от разкритията на Сноудън, без да е необходимо да се разглеждат някакви конкретни промени в дейностите или поведението", се казва в изследването. "Отбелязването на нападението в Abbottabad подчертава успеха на антитерористичните дейности и засенчва противоречията при безсрочни задържания, изтезания и удари с безпилотни летателни апарати. Снимките на котки на бюрата са далеч от снимките на затворници в залива Гуантанамо и те се противопоставят на толкова широко разпространени изображения на това, което е и прави ЦРУ, като подчертават приятелското, забавното и човешкото."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

43

Анонимен

преди 3 години

ЦРУ води даже и статистика и за Фекалите ни и дали демократично се отнасяме към Тоалетната Хартия !!!

42

Анонимен

преди 3 години

До ВирусСъгласен съм с теб че са вирус цру.

41

Истината

преди 3 години

Естественокой не ги използва нали за това са създадени.

fallback