Източник: Reuters
fallback

Марк Зукърбърг, изпълнителният директор на Facebook, бе изслушан от американските сенатори по повод злоупотребата с лични данни на близо 90 млн. потребители от Cambridge Analytica най-вече от САЩ, но и от Европа. Тази тема ще се дъвче още доста време – доста медии тайничко си чакаха удобен момент, в който да захапят социалната мрежа, която им промени бизнес модела и ще продължава да го променя.

Не искам да се спирам на самата тема за личните данни, тъй като съм от друго поколение, което гледа на нещата на малко по-друг начин. Facebook е социална мрежа. Регистрираш се доброволно. Използваш я доброволно. Има 2 милиарда потребители и повече. Не ти харесва да гледаш реклами, не ти харесва личното ти пространство в някаква степен да се използва от рекламодатели – ОК, изтрий профила си и приключи темата. Идва ми в повече нещо да се ползва безплатно, а да се надава такъв вой, след като решението е много лесно и става за по-малко от минута – нямаш Facebook профил, нямаш драма с личните данни. Толкова по тази тема.

Oще по темата

Но това, което прави впечатление от цялото изслушване е, че всъщност "разтревожените" сенатори и тези, които могат да наложат регулации на всяка технологична компания, включително и Facebook, са всъщност в по-голямата си част ужасно технологично неграмотни.

Един сенатор си мисли, че през WhatsApp праща имейли, друг пита дали Facebook предлага интернет, трети се чуди как Facebook се издържа, след като регистрацията не е платена, а пък четвъртият бил възмутен, че виждал реклами на шоколад. Друго култово питане от сенатор е  следното: "Ако една марка кола не ми харесва, ще си купя друга. Ако Facebook не ми харесва, каква алтернатива имам?". Пълен абсурд.

Страшно е, когато властта попада в ръцете на хора, които са некомпетентни (в конкретна област). Примери от миналото имаме достатъчно, та дори и днес в нашата мила родина. Още по-страшно е, когато тези хора си наумят, че нещо трябва да бъде "регулирано", т.е. да бъде поставено под контрол. И това е нещото, срещу което смятам, че трябва да се дава сериозен отпор, тъй като може да навреди много повече, отколкото това, че Cambridge Analytica може би знае с какви гащи сте били вчера.

Едни неадекватни регулации всъщност могат да "циментират" Facebook, тъй като те и в момента нямат адекватна конкуренция, а с вкарването на регулации в услуга, която не бива разбирана, просто ще спреш по-малките, които се опитват да предлагат подобни услуги. И в една такава ситуация потребителите биха имали още по-малко избор, спрямо сега.

Технологичният сектор е този, който ще дърпа всички останали сектори в бъдеще навсякъде – няма сектор и страна, които да останат незасегнати. Е, някое племе на забравен остров ще си остане с 1 век назад, но не това е важното. Този сектор, без значение дали говорим за социална мрежа, говорещ робот или домашна система, която изпълнява гласови команди, трябва да започне да бъде разбиран от властта, за да можем да обединим усилията си и да вървим напред. Защото това е бъдещето и не подлежи на коментар.

Ако това не се случи, просто ще ставаме свидетели на още такива абсурдни разговори. Няма значение дали говорим за сенатори, депутати, президенти и прочие – процесът по ограмотяването им трябва да е двустранен – и властимащите, и технологичните хора трябва да имат желание за постигане на тази цел. Към момента не изглежда това да се получава особено успешно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

37

Анонимен

преди 6 години

Всички вие, имащи профили във фейса сте бизнеса на фейса. Той продава реклама. Рекламира рекламата си като силно таргетирана(тоест високоефективна), а за да я таргетира използва ВАШИТЕ данни. Вашите данни са стока за продан и вие ако не сте наясно с това сте неграмотни. Пак повтарям - обвиняват фейса в ТАРГЕТИРАНА ПОЛИТИЧЕСКА РЕКЛАМА, а ако това е престъпление, то ВСИЧКИ ПОЛИТИЦИ(и техните екипи), ЯВИЛИ СЕ НА ИЗБОРИ СА ПРЕСТЪПНИЦИ! Стига сте писали глупости.

36

Анонимен

преди 6 години

Това, в което обвиняват фейсбук е таргетирана политическа реклама. И го обвиняват демократите - Клинтън се писа лесбийка - феминистка за да може по - ефективно да таргетира жените в САЩ ;))) Тя е пример за социален инженериг с цел таргетиране. В крайна сметкла таргетирането е основно при избори. Демократите вият от яд, че не са имали толкова ефективни мероприятия ;)) Проблема им е, че за разлика от техните милярди, Тръмп е използвал с по - висока ефективност само към 15 милиона $;)))

35

Анонимен

преди 6 години

Всеки средно грамотен овек, ползващ интернет, знае, че се трупа статистика за неговата употреба на нета. Или поне трябва. Понеже същата тая статистика ще подобри услугата. Сайтовете пък търсят таргетирана реклама, защото иначе ще трябва САМО РЕКЛАМА ДА ГЛЕДАШ защото ефективността и ще е под нулата... Има и социални инженери, които използват данните за политически или сдруги социални цели. Има психолози, използват инфото за наука или здраве. НО ИМ ТРЯБВАТ РАЗРЕШЕНИЯ и достъп... Има и служби...

fallback