Изгорелият автобус. Снимка: архив Булфото

В много лошо техническо състояние е бил автобусът на вече фалиралата „Ентуртранс”, стана ясно  днес, когато Бургаският окръжен съд даде ход на делото за катастрофата на автомагистрала „Тракия“, при която през 2011 година загинаха 9 души. Превозното средства тогава се обърна и се самозапали. Още преди 3 години стана ясно, че автобусът е бил доста стар.

Днес представената петорна автотехническа експертиза показва, че машината е била силно корозирала и неподдържана. Това стана ясно от думите на проф. д-р на техническите науки Станимир Карапетков, техническо лице от София, част от екипа изготвил експертизата.  „Недопустимо е да бъде пуснат такъв автобус в такова състояние по нашите пътища”, обясни той и допълни, че не знае как МПС-то е преминало през технически преглед.

Според експертизата тежкият инцидент е възникнал заради техническа неизправност, в следствие на корозия на много важна силова напречна щанга. Каросерията на автобуса се залюлява. Водачът, стремейки се да запази управлението, завива рязко вляво. Това действие е технически неправилно и така на практика е отправил автобуса към лявата еластична ограда. Така се стига до преобръщането на автобуса. Скоростта е била около 98км/ч.

Според Карапетков проблемът, е че съгласно техническите норми, рязкото завиване вдясно е причината за катастрофата, но съдът трябва да прецени дали тези реакции на водача са предотвратими. Според него шофьорът е можел да удържи превозното средство и с действията си да предотврати тежкия инцидент.

„Лошо техническо състояние и поведението на шофьора са комплексните причини за трагичния инцидент на магистралата”, е становището на прокуратурата.

Според бившия шофьор на фирмата Хюсеин Адем Хюсеин пък автобусът е бил в добро състояние. Шофьорът е управлявал автобусa около десетина пъти, но никога не го е карал на технически преглед. Практиката във фирмата била, когато наближавала датата даден автобус да мине технически преглед, уведомявали началника на транспортния отдел и сегашен обвиняем - Николай Точев. Реално дали автобусите минавали такива прегледи, той не знаеше.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase