Снимка: БГНЕС

Boeing се опитва да потуши опасенията, че двамата ветерани астронавти от НАСА са "блокирани" на борда на Международната космическа станция, след като връщането на космическия им кораб Starliner беше отложено за неопределено време.

От пристигането си на 6 юни завръщането на Starliner на Земята беше отложено два пъти, за да се даде време на Boeing и НАСА да оценят механичните повреди на космическия кораб.

Без планирана дата за завръщане, космическата програма на Boeing е подложена на подновен контрол. Това се случва докато компанията е изправена пред потенциално наказателно преследване за две фатални катастрофи на самолети 737, довели до 346 смъртни случая.

Компанията заяви, че Starliner се "представя добре" в орбита и че забавянето е дало време на Суни Уилямс, 58 г., и Бъч Уилмор, 61 г., да завършат "критичните дейности на станцията". Астронавтите "не са били притиснати" да се върнат, добавят от компанията.

Датата за завръщане ще бъде определена, след като Уилямс и Уилмор ще завършат втора космическа разходка на 2 юли. След като са изстреляни на 5 юни, те трябваше да се върнат на или около 14 юни, като 45 дни първоначално са били определени като максимален период от време, през който Starliner можеше да остане закачен на МКС.

Boeing каза, че течовете на хелий, идентифицирани по време на полета до МКС, са били стабилизирани и четири от петте тласкащи устройства, които са се изключили, вече работят нормално. НАСА по-рано каза, че задържането на космическия кораб закачен на МКС ще позволи на инженерите да проучат неизправните тласкачи на неговия обслужващ модул.

"Не бързаме и следваме нашия стандартен екипен процес за управление на мисията", каза миналата седмица Стив Стич, програмен мениджър на търговския екипаж на НАСА. "Оставяме данните да управляват нашето вземане на решения по отношение на управлението на малките течове на хелиева система и работата на тласкачите, които наблюдавахме по време на срещата и скачването."

Starliner, капсула за многократна употреба, която може да бъде конфигурирана да превозва до седем членове на екипажа, е разработена по договор за 4,2 милиарда долара с НАСА за предоставяне на транспортни услуги до и от МКС. Проектът обаче изостава със седем години и надхвърли бюджета с повече от милиард долара.

Твърди се, че Уилямс и Уилмор са в приповдигнато настроение, докато очакват официалната дата за кацането си в космическото пристанище Уайт Сандс в Ню Мексико. "Те бяха много положителни относно ситуацията", каза Стич. "Те обичат Starliner. Те обичат да са в превозното средство. Те обичат да бъдат на МКС."

По-рано тази седмица федералните прокурори на САЩ призоваха Министерството на правосъдието да повдигне обвинение срещу Boeing за нарушаване на споразумение за ненаказателно преследване, свързано с две фатални катастрофи със самолети 737 Max. Министерството заяви миналия месец, че Boeing е нарушил задълженията си по споразумение от 2021 г., което го предпазва от наказателно преследване за катастрофите в Индонезия през 2018 г. и Етиопия през 2019 г.

Съгласно споразумението Boeing се съгласи да плати глоба от 2,5 милиарда долара и да преразгледа практиките си за съответствие в замяна на избягване на обвинение в заговор за извършване на измама. По-рано Boeing заяви, че е "спазил условията" на споразумението.

Дейвид Калхун, напускащият поста главен изпълнителен директор, се яви пред постоянната подкомисия по разследвания на комисията по вътрешна сигурност на Сената, където се сблъска с интензивни критики относно досиетата за безопасност на аерокосмическата компания.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase