Телескопът "Кек-1", разположен в Мауна Кеа, Хаваи. Снимка: Keckobservatory

Зад пределите на Слънчевата система, на разстояние 20 светлинни години от Земята, е открита планета, която е потенциално годна за живот.

Според оценките на американски астрономи на повърхността на небесното тяло може да има вода в течно състояние, а оценяваната сила на гравитацията говори за наличието на атмосфера.

Ако тези заключения отговарят на истината, то става дума за планета с най-оптимални условия за живот сред всички открити досега небесни тела. Това съобщават авторите на откритието от Калифорнийския университет в гр. Санта Круз и Института „Карнеги“ във Вашингтон.

Според ИТАР-ТАСС учените стигнали до този извод въз основа на 11-годишни наблюдения на съзвездието Везни с помощта на оптическия телескоп „Кек-1“, разположен в Хаваите и смятан за най-големия инструмент от подобен тип на Земята.

На новото небесно тяло е дадено името 581g. То е 3-4 пъти по-тежко от нашата планета, върти се около звездата Глизе 581 (червено джудже), а периодът му на завъртане е около 37 земни денонощия.

Оценъчната маса позволява да се предполага, че повърхността на 581g е покрита със скали и камъни, а гравитацията е достатъчна за съществуването на атмосфера. Това не означава задължително, че планетата е годна за обитаване от хора, правят уговорки учените.

„Изискванията ни свидетелстват в полза на съществуването на планета, потенциално годна за живот. Ние я открихме много бързо, при това нейното обкръжение говори за това, че такива небесни тела може да се срещат често“, отбелязва Стивън Вогт, професор по астрономия и астрофизика към Калифорнийския университет.

Учените открили и две нови планети, въртящи се около Глизе 581, с което общият им брой става шест. Поне на две от тях, освен на 581g, има предпоставки за съществуването на живот в една или друга форма, смятат астрономите.