Снимка: БГНЕС
Наложително е да се изготви концепция за опазване на Александровската гробница и да бъде възложена от Министерството на културата на компетентни специалисти, но то се отнася твърде пасивно към проблема. Това заяви пред БНР археологът доц. Георги Нехризов, ръководител на повече от 40 археологически експедиции у нас.
 
При първоначалната реставрация стенописите на гробницата са били укрепени. Днешното им състояние обаче според Нехризов не е добро.
 
"Цялото състояние на гробницата наистина е катастрофално. Виждаме, че въпреки мерките, които са предприети докъм 2008-2009 година, нещата след това са оставени на грижата на времето. А може би самият факт, че е изградено копие, води до неглижиране на оригинала. Туристическият център на 300 метра от гробницата е пълен с посетители."
 
"Гробницата в момента стои под една тенекиена барака, която се разпада. Вътре осветлението почти не работи. Т.нар. датчици, които трябва да следят атмосферата вътре, температурата -  отдавна са излезли от строя", допълни картината доц. Нехризов.
 
Той уточни още, че стъпки относно такъв важен паметник не могат да бъдат предприети без санкцията на Министерството на културата.
 
През 2019 година е бил поканен италиански експерт, който е документирал целия интериор на гробницата. "Успя да установи използваните пигменти за оцветяване, подготвителните техники преди изписване – неща, които не са видими с просто око."
 
За разлика от добре познатата Казанлъшка гробница, в Александровската стенописите са разположени във фриз, в който ловните сцени са най-важни. Има изобразени сцени на битки. Присъства и традиционната погребална сцена, която не е добре съхранена, разказа археологът.
 
В гробницата в Александрово стенописите в гробната камера са запазени 65-70%, 30% са загубени.
 
"Уникалното в тази гробница е графитът, изобразен на една от стените. Нарисуван е след стенописването – в профил младежка глава. Има много интерпретации за това кой е подписал там, но не се приема засега, че това е авторът на стенописите, защото в онова време не е било присъщо тази волност да се позволи да остави името си в това свещено пространство."
 
На фона на останалите предимно млади хора прави впечатление фигурата на по-възрастен дебел, гол мъж с двойна брадва. Този символ се свърза с царската и жреческата власт.
 
"Човешките фигури са рядкост в живописната култура на траките", отбеляза Георги Нехризов.  

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase