Снимка: БГНЕС

Защо цената за ремонта на нагънатото трасе на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва повече от изграждането му? 89 млн. лв. е прогнозната стойност на едното платно на магистралната отсечка, която ще бъде ремонтирана тази есен в посока Бургас.

Още по темата
Цената за изграждането на отсечката е била 105 млн. лв. с ДДС, припомнят експерти. Така цената на ремонта се оказва близка до тази за построяването.

Преподавателят във Висшия транспортен университет доц. Чавдар Колев припомни скандала, при който стана ясно, че строителите в насипа на този участък, за да минат по-евтино, са вложили пепелина от ТЕЦ-овете "Димитровград", вместо обичайния насипен материал – глина, трошен камък, скална маса или каквото е било предвидено по проекта. Доц. Колев е категоричен пред БНР, че такава строителна практика няма.

"Никъде не се прави. Теорията е желязна. В нашите науки праховата фракция трябва да бъде не повече от 3 до 5% в материала за насипи, за да може материалът да получи достатъчно висока степен на уплътняване", поясни доц. Колев. По думите му материалите с по-високо съдържание на прах не могат да бъдат уплътнявани.

"Представете си един персийски килим и по него минава едно валяче. В момента, когато валячето е върху килима, влакната на килима ще бъдат повалени, тоест уплътнени. Когато се премести валякът, те отново ще се изправят. Същата е картинката и при уплътняването на прахта. Отгоре, каквато и да е пътната конструкция – от порядъка на 50-60 см, при експлоатация, а там минават тежки автомобили, освен леките, се получават неравномерни слягания, деформации, нежелателни, от голям размер. И много бързо, вместо на десетата година да имаме деформации, ние имаме на втората година. Това е абсолютно недопустимо", коментира преподавателят във Висшия транспортен университет.

Най-добрите насипни материали са от трошен камък. Пепелината, ако е почти без пари, то трошеният камък струва на кубически метър 25-30 лева, уточни Чавдар Колев. "Обаче ако само сменят асфалта, пак ще стане така. След две години", прогнозира той.

Според него половината платно да струва колкото двете платна за изграждането е абсолютно нереалистично. По думите му гаранционните срокове са нормативно законово определени – 10 години.

"Норми има, стандарти има. Всичко е ясно. Просто сме в такава среда", коментира Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase