Снимка: архив, Булфото

Влакът на царя, както и този на Тодор Живков са конструирани да се движат със 160 км в час. Татовата композиция може да вдига в естремални ситуации и 180 км. Затова спокойно с тях се пътувало и в чужбина. У нас и до днес няма такива вагони.

Две композиции с вагони на царя и на Живков ще направят в събота и неделя пътувания от София през Искърското дефиле и до Мездра и Плевен и от Горна Оряховица до Варна. Не със 160 км в час, защото по северните линии релсите не са за такива скорости, съобщава "24 часа".

Царските вагони са поръчани някъде през 30-те години, а първият, за цар Борис III, е доставен през 1938 г. Последният - през 1942 г., през войната, казва Юли Пейчев от депо РЕМИЗ, в което се пазят влаковете.
Преди това Фердинанд е имал също царски влак, много по-натруфен, със злато и плюш. Първият му вагон бил подарък от турския султан.

Вагоните на Борис III не са толкова луксозни, но пък били последната дума на техниката. Имало и вагон за царица Йоанна, за брат му Кирил, вагон-ресторант и последният е багажният, където е била кухнята с печка на въглища.

Във Вагоните има телефони, от които Борис е можел да говори със съпругата си примерно, докато пътуват. За да се свърже с правителсвото, влакът е трябвало да бъде на гара, войник да разпъне кабел до телефонната централа на гарата и така да се осъществи връзката.

До 70-те години царският влак е ползван и от червените управляващи. С него са пътували Георги Димитров и Антон Югов. Затова на вратите на царските вагони се е появил и надпис на руски за "отвори" и "затвори".

През 1974 г. се поръчват нови вагони, произведени в ГДР. С тези 10 вагона се композира новият влак на властта. Във вагона на Живков от спалнята се минава в банята, от нея в малък кабинет, в който са телефоните. Там е и прословутият червен телефон, който е осигурявал защитената от подслушване връзка на властниците.

Пази се и резервен. За разлика от царския влак този на Тодор Живков има климатична инсталация, която може да се осигури поддържане на микроклимата във вагоните за седмица. Имало е и вагон гараж, в който са превозвали колите.

Една табела от онова време ни дава информация с какво са возили Живков - на нея пише "Зил 114", "Чайка", "Волга", "Мерцедес", "Пежо".

С влака на Тато, както умилително-присмехулно наричаха хората на Тодор Живков са пътували Хелмут Кол, Леонид Брежнев, Ким Чен Ир.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase