Снимка: архив Булфото
fallback

Докато сняг се сипе на парцали над страната, а синоптици и държавни институции се стягат за сякаш невиждана снежна блокада, шофьорите се чудят: Дали ще е почистено и опесъчено?

Е, ако температурите паднат под минус 10 градуса, както прогнозират синоптиците, шофьорите ще карат по заледени пътища. Това стана ясно от думите на шефа на Агенция "Пътна инфраструктура инж. Дончо Атанасов.

Oще по темата

"Ефективността на химикалите, които използваме върху пътната настилка след минус 10 градуса, рязко намалява", предупреди той на брифинг. Атанасов поясни, че "независимо от всичко пътищата ще бъдат обработени и при покачване на температурите тези химикали ще сработят".

"Разбира се, поради ниските температури някъде сняг по настилките на пътищата ще има, защото при ниски температури няма как тези химикали да сработят", коментира още той.

Предшественикът му на поста Лазар Лазаров коментира пред "Труд", че АПИ не се интересува с какви химикали работят фирмите, ангажирани със зимната поддръжка на пътищата. Важен бил крайният резултат.

Той увери, че всяка година от агенцията правели проверки дали дружествата разполагат на склад с калциев двухлорид, който топял леда и при минус 30-40 градуса.

Проверка на "Труд" сред няколко фирми показва, че масова практика при по-ниски температури е да хвърлят освен луга и пясък.

"В пълна бойна готовност сме. Ако температурите паднат под минус 10 градуса, ще хвърляме сол и пясък. Имаме достатъчно", обясниха от "Титан" в Бургас.

"Работим с химическа техническа сол, която се ползва в цял свят. Тя е ефективна и при температури доста под нулата, но проблемът на Варна не е в отрицателните стойности, а че почти винаги има силен вятър, който създава условия за поледици. Това може леко да намали ефективността на препаратите, докато трае бурята", уточниха от една от четирите ангажирани със снегопочистването във Варна фирми. Нито една от тях няма право да ползва пясък, тъй като той запушва уличната канализация и замърсява околната среда.

Вероятно фирмите пазят скъпия калциев двухлорид на склад, за да го показват на проверяващите от АПИ. Инж. Лазаров обясни, че лугата е четири пъти по-евтина от калциевия двухлорид.

Специалисти от частна фирма, която продава холандски обезледяващи химикали, обясняват, че наистина много малко общини се снабдяват с добри химикали.

Инж. Валентин Йорданов обясни, че имат на склад калциев и магнезиев хлорид, но много малко общини купували тези химикали. В последните дни след предупрежденията на АПИ заявките се увеличили.

Йорданов каза, че двата химикала, независимо колко ниски са температурите, за минути стопявали леда. С тях не се налагало да се използват и металните разбивачи на лед по тротоарите, които трошали и плочките. Освен това магнезиевият и калциевият хлорид като обезледители с ниска точка на замръзване и продължително действие ограничавали корозията и намалявали риска от бързо и повторно замръзване.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

9

Анонимен

преди 7 години

Ще ме извиняваш, ама калциевия двухлорид е безвреден в определени количества. Имаш ли представа колко хиляди тона трябва да се изсипят ако се обработят всички пътища. Не коментирам стойността.

8

Анонимен

преди 7 години

Аман от разбирачи. Химикалите се слагат само в краен случай и само на основните булеварди. То ако се сипят химикали за щяло и нещяло къде ще му излезе края - нали това всичкото отива после в реките и почвата. Да си бяхте проверили информацията преди да преписвате щуротиите на някой боклукблогър разследвач!

7

Димитър

преди 7 години

Калциевият двухлорид е безвреден за околната среда. Или не повече от обикновената сол.Не пишете, ако не разбирате

fallback