Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

В понеделник започна строежа на новия участък на софийското метро след станция "Хаджи Димитър" до жк "Левски". По трасето ще има три станции, които са по бул. "Владимир Вазов". Първата е "Стадион Георги Аспарухов" и ще е на кръстовището на булеварда с ул. "Васил Кънчев". Втората се казва "Тракия" и ще е на ул. "Витиня". Това разказа инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен", в ефира на предаването "Бизнес старт" с водеща Живка Попатанасова.

До края на годината ще започне и строежът на последния участък - от ул. "Шипка" до Цариградско шосе. Очаква се през лятото да бъдат финализирани процедурите и да има готовност за подписване на договорите.

"През 2020 г. и 2021 г. се изградиха първите два етапа на третата личния - сега предстоят следващите два. Общият срок, който започна да тече от 12 януари, е 39 месеца - през 2025 г. участъкът трябва да бъде завършен и въведен в експлоатация."

Общата стойност на трасето е 217 млн лева, което при близо 30 млн. евро на километър е "изключително ниска цена" в Европа, каза Братоев.

Още по темата

Началното финансиране е от средства на Столична община, но финансирането за разширението е включено в Плана за възстановяване на България, който още изчаква одобрение от ЕК. За да не се бави проектът, общината се ангажира да започне авансово финансиране, докато дойдат средствата по плана. Четвъртият етап ще бъде смесено финансиране на Столична община чрез заем от Европейската инвестиционна банка и бюджетни средства, каза Братоев.

Методи за строителство ще изискват по-кратки ограничения на трафика от целия период на строителство, като целта е да не се спира изцяло движението, увери Братоев. Движението по бул. "Владимир Вазов" вече е само по южното платно, което ще продължи до 2024 г.

В момента се оценяват офертите на 14-те фирми, които кандидатстват за строежа на участъка от жк. "Гео Милев" до жк "Младост". Процедурите и законът е "много добре направен, за да няма съмнения за манипулации", увери Братоев.

Запитан как метрото може да действа като бомбоубежище при нужда, Братоев заяви, че само станциите му могат да поберат общо около 450  хил. души при сравнително нормални условия, а ако се използват и тунелите, цялата система може да осигури подслон на двойно повече хора. Станциите разполагат с подходящи системи за вентилация, тоалетни, както и аварийно захранване с акумулаторни системи до 72 часа.

Конструкциите на метрото се изчисляват и за така наречените особени натоварвания като земетресения и ударни вълни, а през последните години значително са завишени и параметрите на натоварванията, който могат да издържат станциите, увери Братоев.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase