Снимка: Спаси София / Facebook
fallback

Най-мръсен въздух дишат жителите на столичните райони "Хиподрума", "Надежда" и "Павлово". Това сочат последните данни за количеството фини прахови частици на Изпълнителната агенция за околна среда, съобщава "Труд".

Oще по темата

Към края на януари са отчетени завишени стойности на запрашаване, които достигат трайно до пет-шест пъти над нормата от 50 µg/m3 за 24 ч. На 28-и и 29-и най-прашно е било в района на "Хиподрума", твърдят експертите, които следят в реално време качеството на въздуха.

В следващите два дни първенци по вредни вещества се оказват "Надежда" и "Павлово". Според данните за периода 31 януари – 1 февруари в двата района фините прахови частици са над 300 µg/m3 при норма от 50 µg/m3. Най-високи са стойностите по обед между 11 и 13 ч, стойностите скачат рязко и след пиковите часове за трафика в столицата и остават такива за цялата нощ.

Прекомерно запрашаване отчитат и станциите в "Младост", "Дружба" и "Красно село", където единствените часове, в които показателите са в норма или съвсем леко я превишават, са между 14 и 18 ч.

Въздухът е мръсен дори на Копитото, където в последните дни на януари са отчетени стойности над допустимите.

Основният замърсител на въздуха както в София, така и за страната са именно фините прахови частици (ФПЧ10 ). Причини за замърсяването са емисиите от автомобилния и обществен транспорт, битовите изгаряния на твърди и течни горива, опесъчаването и осоляването на улиците през зимния сезон.

От агенцията напомнят, че запрашаването има ясно изразен сезонен характер. През зимата, когато масово се използват твърди горива за отопление, се наблюдават значително по-високи концентрации на прах. Допълнително се наблюдава повишаване на нивата при липсата на вятър, мъгла, температурна инверсия.

Над 80% от автопарка у нас е на възраст над 10 г. Регистрираните превозни средства са 4 130 195, сочат обобщените данни към 30 юни 2016 г.

От тях новите автомобили на възраст 0-5 години наброяват едва 155 067, докато леките автомобили на възраст над 20 години са 1 791 604.

Освен това бензиновите МПС-та са близо 2 милиона, или 1 777 706, докато дизеловите са 1 203 180 на брой.

Ограничаване на движението на автомобили в най-натоварените зони на града при прекомерно запрашаване и строг контрол на техническите прегледи на колите. Тези, които са без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите норми, ще да бъдат спирани от движение. Това са част от новите политики, които общината ще предложи в програмата си за подобряване на качеството на въздуха, обяви Йорданка Фандъкова.

Ако предложенията на общината бъдат приети, ще има и система за ранно предупреждение при прогнозни високи нива на фините прахови частици. Предвижда се и създаване на местна система за мониторинг на въздуха.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

89

Анонимен

преди 6 години

До До K3LТи си пълен *** и явно въобще си нямаш идея този данък за какво е и как се формира. Мога да ти кажа, че за чисто нов автомобил - хибрид, имах данък от 1300 лв годишно! Това само в България може да се случи, за чисто нов автомобил при това хибрид. Къде видяхте, за по-нови ППС-та да е по-нисък данъка? Всъщност в България е точно обратното, просто защото знаят, че от по-заможните хора могат да вземат повече пари. А идеята на този данък е да се ограничат старите и вредни автомобили!

88

Анонимен

преди 7 години

До 9876ТЕЦовете в София са на газ не им трябва сероочистка

87

9876

преди 7 години

Хора, София е целогодишно ***. Целогодишно е в смог. Да, и отоплението на твърдо гориво допринася... Но ТЕЦ-овете дали не мърсят... Те са без сероочистки!!!! Мръсните производства на западните компании, които са изнесени тук също... Ако забранят отоплението на твърдо гориво много хора няма да има с какво да се топлят! Не забравяйте - производството на ток също е мръсно... Много мръсно производство!

fallback