Председателят на СОС Елен Герджиков и столичният кмет Йорданка Фандъкова. Снимка: БТА

Столичният общински съвет прие увеличението на цената на билета за градски транспорт в София с 60 стотинки - от 1 лев на 1.60 лева от 1 юни.

Поскъпването подкрепиха 29 съветници от ГЕРБ, както и съветниците от СДС от групата на Реформаторския блок - Борислав Бориславов, Миглена Горанова, Радослав Абрашев и Антон Койчев. Увеличаването на цената на билета подкрепи и Прошко Прошков от Движение България на Гражданите /РБ/, предаде БТА.

Против поскъпването на билета гласуваха всички общо седем съветници от БСП, тримата съветници от коалиция "Сердика", трима съветници от ДСБ, четирима от "Група 5" и Стефан Марков от "Движение България на Гражданите" от групата на Реформаторския блок.

Въздържаха се Иветка Петрова от ДБГ, Стоян Александров от "Група 5" и четирима общински съветници от групата на "Патриоти за София", в която влизат ВМРО и Атака.

По-рано столичният кмет Йорданка Фандъкова призна, че решението за повишаване на цената на билета в София е трудно. Според нея е лесна задачата на опозицията, защото това е най-добрият начин да покажеш, че си против всякакво увеличение на цената.

Още по темата
Кметът каза, че това е само част от цял комплекс предложения на Центъра за градска мобилност, като например въвеждането на новите видове карти за пътувания. Става въпрос за цялостна политика и модернизация на транспорта с ускорени темпове, отбеляза кметът.

Фандъкова припомни, че през последните две години беше направена най-голямата подмяна на транспортни средства със закупуването на нови тролеи, трамваи, автобуси, продължава и строителството на метрото.

По думите на столичния кмет особено важно е, че цената на картите за пътуване не се повишава. С преференциалните карти за пенсионери, ученици и студенти цената на едно пътуване излиза 20 ст., а с редовните карти - до 50 ст., отбеляза кметът.

Фандъкова обяви, че е назначила проверка на обществените поръчки в Центъра за градска мобилност от 2015 г. досега, "за да сме сигурни, че няма опити за злоупотреби".

Има още какво да се желае по отношение на прозрачността в работата на Центъра, каза тя пред журналисти. 

Според Фандъкова най-малко на 6 месеца ръководството на ЦГМ трябва да се отчита публично пред транспортната комисия на СОС, особено за резултатите от контролната дейност. Проверката на обществените поръчки трябва да бъде готова в следващите седмици и ако има някакви съмнения от страна на одиторите, ще предоставя резултатите на компетентните органи, както винаги съм правила, посочи столичният кмет.

Председателят на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова коментира, че цената от 1,60 лв. на билет за градския транспорт касае изключително ограничен кръг от хора, защото засяга гостите на града и хора, които спорадично използват услугата.

По думите й се изискват инвестиции за подобряването на транспортната услуга. "Уязвимите групи, гражданите, които ползват преференциални планове за пътуване, няма да бъдат засегнати, защото запазваме, но и увеличаваме видовете превозни документи, които дават алтернативи", допълни тя.

"Голямата група столичани ни подкрепят, не те протестират", посочи Йорданова. По думите й гратисчиите са порок на обществото и не цената формира гратиса. 

Тя призова "да се изправим срещу него и да застанем до контрольорите в градския транспорт".

Председателят на градския съвет на БСП Калоян Паргов коментира пред Радио "Фокус", че пътникът трябва да е на първо място при вземането на решения за промени в столичния градски транспорт, а не запълването на бюджетни дупки заради липсващи реформи в сектора.

"Основното, което тресе обществото ни, е липсата на справедливост. Доходите на хората са замразени, покупателната способност намалява, а виждаме, че има повишаване на цената на водата, на комуналните услуги, на единичния превоз с 60%. Това тревожи хората. С повишаването не мислим за пътника, а как да изпълним транспортната финансова задача на Столичната община, за да не се появи отново огромен дефицит“, каза още Паргов. Той припомни, че миналата година са взети 80 млн. лв. заем, който ще бъде заплатен от данъците на всички софиянци.

"Това, което прави Столичната община, е да изпомпва спестяванията на хората така, както е зададена политическата линия на правителството. След като има недостиг на средства, най-лесно е хората да го платят, но незнайно за какво, тъй като недоверието в системата на градския транспорт е твърде високо", добави Паргов.

Той уточни, че с 60-процентното увеличение на цената на билета за еднократно пътуване гратисчиите няма да намалеят, напротив.

Паргов смята, че увеличение на цената на билета трябва да има след като Столичната община направи инвестиции в модернизирането на градския транспорт.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase