Майка ван Хоув. Снимка: София Филм Фест

Авторите на едно от любопитните нови заглавия в американското независимо кино – „Ментол” (2013), смятат, че СФФ е един от малкото ценителски фестивали, на които си заслужава филмът им да бъде представен, тъй като вече са си избрали една малко по-различна стратегия за разпространението му.

„Ментол” е наглед тривиална история за приятелство, безотговорни детински забавления (след като детството си е отишло) и неочаквано насилие. Но използвайки тази рамка, създателите му навлизат в едни доста по-дълбоки води и на практика постигат един достоверен и на моменти плашещ портрет на съвременното американско общество, от което и самите те са част. Или както казва режисьорът и съсценарист Майка ван Хоув: „Тази история се роди от странната ситуация, в която едновременно си част от нещо и разсъждаваш над него”. Срещнахме се с Майка ван Хоув, Каздън Никълсън (монтажиста) и Нейт Камия (продуцента, който по взаимно съгласие влезе в роля по време на разговора – „мълчалив продуцент с пура”), един млад екип, който се чувства съвсем като у дома си на СФФ.

И започваме, разбира се, от разказваната история...

Това е филм за четирима приятели, които отново се събират заедно в своя малък град и се забъркват в една неприятна ситуация. История за четири избора в живота, чието действие се развива в рамките на 24 часа.

Можем ли да кажем, че се фокусирате върху локалното, върху определен сегмент от американското общество, или търсите по-универсални послания? Защото примерно темата за насилието може да се транспонира по подобен начин и в други културни контексти.

Филмът определено се занимава с проблемите на едно доста привилегировано общество от бели американци от горните слоеве на средната класа в Америка. Мисля, че хората, които живеят такъв един по-лесен живот, често изпадат в отегчение, дистанцират се от последствията на действията си и въобще от заобикалящата ги действителност. И в тази ситуация понякога насилието за тях се легитимира като нормално и възприето. За героите на филма насилието е нещо далечно и странично и когато го изпитват на гърба си, за тях това е едно ново преживяване.

Знаем, че да се компресира една история до 24-часова (и после до 84-минутен филм), си е сложен процес. Какви бяха най-големите предизвикателства при монтажа?

Каздън: Монтажът трябваше да се направи доста бързо, имайки предвид многото материал, с който разполагахме, и за нас беше важно да не допуснем героите да бъдат изгубени в този процес.

Сега няколко думи за фестивалната история на филма Ви и за стратегията Ви за разпространение.
Майка: Премиерата на филма беше съвсем скоро, на Международния филмов фестивал в Санта Барбара, Калифорния. СФФ е вторият фестивал, на който се показва. Ние не бяхме много агресивни във фестивалната си стратегия, а вместо това решихме сами да го разпространим онлайн, което вероятно ще се случи през април, така че се фокусирахме само върху няколко фестивала, които ни се сториха подходящи за „Ментол”. Смятаме, че СФФ е едно от тези чудесни места за нашия филм.

Майка е автор и на два късометражни филма преди този пълнометражен дебют. Оттогава ли сте екип, или „Ментол” ви събра?

Работили сме заедно и преди, всъщност Нейт, продуцентът, е човекът, заради когото започнах да правя филми, ако погледнем на това като на едно прагматично, практично начинание. Преди това имах множество луди идеи, но той беше човекът, който ми помогна да ги реализирам. С Каздън сме приятели от детските си години, но това е първото ни творческо сътрудничество, което много ме радва, че най-после се случи. Преди той се занимаваше повече с аудио монтаж и с този филм се доказа като монтажист в киното.

И накрая: първите ви впечатления от гостуването Ви на СФФ?

Майка: Смятаме, че е стра¬хотно, тук сме вече втори ден и се чувстваме много добре – имам предвид и партитата, и храната и срещите с множество интересни хора.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase