Кадър от "Бейбифон". Снимка: София Филм Фест

Носителят на отличието за сценарий от Кан 2012 „Отвъд хълмовете” (реж. Кристиан Мунджиу), номинираният за „Оскар” за Най-добър чуждоезичен филм „След здрач” (реж. Агнешка Холанд) и трилърът „Бейбифон” с Нооми Рапас (реж. Пол Слетауне) са включени в програмата „Киното днес” на СФФ 2013.

„Отвъд хълмовете” прибави в биографията на Кристиан Мунджиу още едно отличие от Кан – Наградата за най-добър сценарий, а Кристина Флутур и Козмина Стратан си поделиха приза за най-добра актриса.

Копродукцията на Румъния, Франция и Белгия, вдъхновена от романите на Татяна Никулеску Брани, е история за вярата, религията, любовта и свободата на личността, разказана в типичния за Мунджиу документален стил. „Опитвам се да правя различен тип кино, различен тип филми – признава режисьорът. – Не искам моята намеса да е много видима...“

Драмата фокусира вниманието върху приятелството между две млади жени, израснали заедно в едно сиропиталище. Алина се връща от Германия в Румъния, за да вземе със себе си Войкита – приятелката си от детството, към която все още е силно привързана. Скоро обаче разбира, че сърцето на Войкита вече принадлежи на Бог, който управлява новото й ежедневие в манастира. В религиозното общество всички възприемат Алина като смущаващ и объркващ елемент, а свещеникът и монахините се опитват да излекуват отсъствието на Бог в сърцето й.

Кристиан Мунджиу стана известен с филма си „4 месеца, 3 седмици и 2 дни”, който му донесе куп международни признания, сред които „Златна палма” в Кан, „Златен глобус” за Най-добър чуждоезичен филм, и бе обявен за Най-добър европейски филм за 2007 г. Румънският режисьор направи сериозна заявка в киното още с дебюта си „Запад”, представен в „Петнайсетдневката на режисьорите” (2002) и отличен с наградата на ФИПРЕССИ на София Филм Фест 2003 и с тази на публиката в Солун 2002.

„Сред здрач” на Агнешка Холанд е още един впечатляващ щрих към киноразказите за Холокоста и оцеляването, заснет по истински случай. Сериозна, епична, далеч от обичайните развлечения, кинотворбата по романа на Роберт Маршал ни среща с Леополд Соха, който извървява пътя от дребен мошеник до герой, отличен с медала „Праведник на народите”. Филмът акцентира върху помощта, която главният герой оказва, като дава подслон в каналите на окупирания от нацистите Лвов на укриващи се бегълци от гетото по време на Холокоста... Kристина Хигер, последната жива от групата евреи, спасени от Соха, потвърждава, че авторите на филма са успели да пресъздадат събитията такива, каквито са били в действителност. Тази документалност на киноразказа го превръща в още по-вълнуващ и уникален.

Освен с номинация за „Оскар” за Най-добър чуждоезичен филм (за 2011), „Сред здрач” е удостоен със „Златен лъв” като Най-добър филм на Полския филмов фестивал, 2011. Самата Агнешка Холанд е от полските режисьори, оставили трайна следа в световното кино, достойна ученичка на Зануси и Вайда. Автор е на сценариите за някои от филмите на Анджей Вайда като „Без упойка” (1978), „Дантон” (1983), „Корчак” (1990). Сред режисьорските й проекти са „Да убиеш свещеник” (1988), с участието на Кристоф Ламбер и Ед Харис, „Европа, Европа” (1990, номиниран в категорията „Най-добър неанглоезичен филм” от членовете на БАФТА), „Тайната градина” (1993), „Пълно затъмнение”(1995), с участието на Дейвид Тюлис и Леонардо ди Каприо и „Партитурите на Бетовен” (2006), отново с Ед Харис.

В последните издания на София Филм Фест скандинавското кино успява да изненада с добрите си предложения много от зрителите на форума. Психологическият трилър „Бейбифон” на режисьора Пол Слетауне разказва историята на уплашена до смърт майка, която напуска властния си съпруг, и заедно с 8-годишния си син се „скрива” в таен апартамент, разположен в покрайнините на Осло. Ужасена, че ще бъде открита от бившия, Ана купува бейбифон и го поставя в стаята на детето, за да има постоянна връзка с него. Но странни шумове започват да отекват в бейбифона...

В ролята на Ана зрителите ще видят изключителната Нооми Рапас, нашумяла с изпълнението на хакерката с пънкарска външност Лисбет Саландер (в екранизацията по хитовата трилогия „Милениум” на Стиг Ларшон, където си партнира с българския актьор Георги Стайков). За нея Стайков споделя, че освен актьорския талант, който притежава, тя е проявила особена твърдост и амбиция, защото за ролята на Лисбет от „пухкаво кюфтенце” с ежедневни, нечовешки тренировки се е превърнала буквално в друг човек - кльощавата Саландер, която никога не се предава. Дъщеря на шведка и испанец, Нооми не може да си представи, че ще живее в Швеция през целия си живот. „Бих избрала Париж или Лондон, но със сигурност не и Холивуд”, категорична е актрисата, която на практика вече има успехи и зад Океана – особено след англоезичните роли в „Шерлок Холмс 2: Игри на сенки”, „Прометей” и „Страст” на Брайън де Палма.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase