Кадър от "Имало едно време в Анадола". Снимка: София Филм Фест

„Раздяла”, „Имало едно време в Анадола”, „Дъжд над Балканите”, „Хавър”, „Огнярят”, „Любовникът”
и танцовият шедьовър на Вим Вендерс „Пина” продължават срещите си с публиката в дигиталното кино на София Филм Фест. Филмите може да ги видим в Cinema City.

„Раздяла” получи „Оскар” и „Златен глобус” за чуждоезичен филм и „Златна мечка” от Берлин 2011. Продукцията беше отличена и с наградата на Екуменическото жури, „Сребърна мечка” за най-добър актьор (Шахаб Хосейни и Пейман Моади) и „Сребърна мечка” за най-добра актриса (Лейла Хатами и Сарех Баят). Заслужените фестивални овации за „Раздяла” са признание за таланта на 39-годишния режисьор Асгар Фархади. Филмът е завладяващ и проникновен разказ за съвременно иранско семейство от средната класа и за неизбежните проблемите, които съпътстват всяка връзка. Движен от проницателно разбиране за класовите, религиозните и половите различия, сценарият на Фархади задава въпроси за значимостта на истината и етиката и изследва културните, социалните и юридическите проблеми в днешен Иран. Прожекциите на иранския фестивален хит са предвидени за 24 и 28 март.

„Имало едно време в Анадола” е най-новата творба на един от най-адмирираните турски режисьори Нури Билге Джейлан, получил признанието на киноспециалисти и публика с всичките си филми до момента. Нури Билге Джейлан беше специален гост на 16-ия София филм Фест, представи лично „Имало едно време в Анадола”, получил Голямата награда на журито (Grand Prix) на 64-ия филмов фестивал в Кан (поделена с братя Дарден и техния филм „Момчето с колелото”), а режисьорът беше удостоен с Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното. Най-новият му филм, който зрителите в Cinema City ще имат възможност да видят на 25 и 28 март, представя живота в едно малко градче. Той прилича на път през степта – усещането, че „нещо ново и различно” ще се покаже зад следващия хълм се дави в непоколебимо подобните, заострени, изчезващи или монотонно влачещи се друмища... Според Дан Файнару („Screen International”) филмът е забележителен, не само що се отнася до образите, но и защото представлява дълбок и всепроникващ портрет на турското мултикултурно общество. „Имало едно време в Анадола” се разпространява от Арт Фест.

На 16-ото издание на София Филм Фест публиката имаше възможност да види първа част на киноверсията на 14-серийния сръбски филм „Дъжд над Балканите”, представена лично от Любиша Самарджич. Бестселърът на Гордана Куич, по който е създадена телевизионната екранизация, е преиздаден няколко пъти, но за пръв път се пренася на екрана четвърт век след публикуването му. Романтичната драма проследява живота на семейство сефарадски евреи от Сараево в смутните години между двете световни войни. Рики, Бланка, Бука, Нина и Клара са петте дъщери на семейство Шалом, чиито образи са вдъхновени от майката на писателката и нейните сестри. „Дъжд на Балканите” е документ за един свят, който вече не съществува - светът на сефарадските евреи, почти изтрит от картата на Сараево по време на Холокоста, но герои на тази история са също сърби, мюсюлмани и католици. Филмът на Любиша Самарджич ще се срещне отново с публиката на специалните прожекции в Cinema City на 23 и 26 март.

Силна и завладяваща е новата кинотворба на финландския режисьор Аки Каурисмаки „Хавър”, отличена с наградата на критиката и номинация за „Златна палма” в Кан 2011. Филмът разказва историята на бившия писател и известен бохем Марсел Маркс, оттеглил се в доброволно изгнаничество в крайбрежния френски град Хавър. Там той се сближава с местните хора като честен, но не и проспериращ ваксаджия. Погребал мечтите си за литературен пробив, Марсел живее щастливо в триъгълника, който образуват любимият му бар, работата и съпругата му Арлети. Неочаквано съдбата му изпраща малолетен бежанец емигрант от Африка, а тежка болест приковава Арлети на легло. Както споделя един от най-авторитетните критици в света на киното, Роджър Ебърт, „да се опише филм на Аки Каурисмаки като оптимистичен и весел е невъзможно, но въпреки че не е комедия, „Хавър” е много по-нежен и изпълнен с надежда в сравнение с останалите му брилянтни творби”. Специална прожекция е предвидена в Cinema City на 27 март; филмът се разпространява от Арт Фест и ще продължи своите срещи с публиката през април.

В новия си филм авторът на „Карго 200”, „За уродите и хората”, „Война” и „Брат” ни пренася в света на Русия от края на ХХ век. „Огнярят” е криминална драма в духа на киното пост Тарантино, концентрирана върху зловещите аспекти на човешката жестокост. Филмът фокусира вниманието върху живота на ветеран от войната в Афганистан, герой на Съветския Съюз, който се препитава като обикновен огняр с прякор Якут. В неговия образ се превъплъщава един от любимите актьори на Балабанов Михаил Скрябин, за когото това е и последна роля в киното. Неговият герой е сред най-самобитните в цялото творчество на Алексей Балабанов, което изобилства от нестандартни типажи. Огнярят е якут, съхранил и в своето „чистилище” (така героят нарича своята кочегарка/пещ) традициите на своя народ и даже характерния акцент в говора на народа саха. Край огъня на пещта той пише трогателен разказ в народен стил, посветен на жестокостта и коварството на руските хора. „Огнярят” е удостоен с наградата „Бял слон” за най-добър филм, режисьор, художник и музика в Русия за 2010 г. Творбата получи „Златна лилия” за най-добър филм на фестивала във Висбаден.

Според журито, връчило приза, „филмът представя безкомпромисен портрет на съвременна Русия“. Кинотворбата е естествено продължение на идеите и стилистиката на останалите филми на режисьора, сценариста и продуцента Алексей Балабанов, и ще може да бъде видян от изкушените зрители в Cinema City на 26 март, а през април – и в Дома на киното, разпространява Арт Фест.

Каталин Митулеску, носител на „Златна палма” в Кан 2004 за късометражния си филм „Трафик”, шеф на продуцентската компания „Strada Films”, съпродуцент и сценарист на „Ако искам да свиря, аз свиря”, представи лично у нас най-новия си филм „Любовникът”, на когото той е сценарист и режисьор. Киноразказът се върти около чаровен съблазнител на млади жени в западналия румънски черноморски курорт Констанца. Филмът заслужава аплодисменти за това, че се занимава с щекотливия проблем за секс трафика, така актуален в Румъния. „Любовникът” разказва за една лична трагедия и за любовта като призма, през която може да се погледне и осмисли търговията със секс. Филмът се разпространява от Арт Фест, а в специалната допълнителна фестивална седмица в Cinema City планираната прожекция е на 29 март.

За всички, които горят от желание да се срещнат отново с шедьовъра на Вим Вендерс „Пина”, посветен на Пина Бауш, първият пълнометражен документален арт-филм, заснет във формат 3D е планиран с пет специални прожекции в Cinema City между 23 и 29 март. „Двуизмерното кино не би могло да предаде нито емоциите, нито естетиката в работата на Пина Бауш – споделя Вендерс. – Когато я гледах за пръв път преди 25 години, бях завладян и дълбоко развълнуван от танците ú. Започнах да разбирам човешкото движение, жестове и чувства по съвсем нов начин. Работих с Пина Бауш и танцьорите ú в тясно сътрудничество, за да мога да покажа на екрана именно тази магия. Форматът 3D ни дава възможност да поставим зрителите върху сцената, в центъра на събитията”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase