Кадър от "127 часа". Снимка: София Филм Фест
fallback

Филмовият маратон на 5 март започва в кино “Люмиер” с филма „Нелегални” не Оливие Масе-Депас.
Прожекцията започва от 14.30 часа.

Историята е за нелегалната руска емигрантка Таня, която пребивава в Белгия от осем години, заедно с 13-годишния си син Иван.

Двамата са се вписали в новата си родина, но живеят в постоянен страх, че ще бъдат подложени на проверка от страна на властите. Когато това се случва, Таня е задържана в лагер за нелегални емигранти.

В 16.30 часа е началото на “Чужденката” на Фео Аладаг. Сюжетът разказва за родената в Германия Умай, която бяга от Истанбул и от потискащия брак, заедно със сина си Джем.

Тя се надява на по-добро бъдеще в Берлин, но неочакваното ù появяване там поражда конфликт. Семейството ù е обременено от традициите и се разкъсва между обичта си към нея и общоприетите ценности на общността им... Умай не осъзнава колко дълбоки са раните и колко опасна е борбата ù да бъде приета такава, каквато е.

От 18.45 часа можете да гледате “Академията на Платон” на Филипос Цитос. Всеки ден Ставрос навива металните щори на павилиончето си, изважда вестниците и подрежда столовете отпред.

По цял ден той и приятелите му седят на тях и зяпат минувачите или се забавляват, когато кучето им Патриот лае срещу албанците, които минават по другия тротоар. Ставрос и приятелите му не обичат чужденците. Близо до павилиона седи майката на Ставрос, която прогресивно губи разсъдъка си.

Един ден ежедневната програма на мъжете е объркана от дребен инцидент – майката на Ставрос се хвърля в обятията на албански работник и започва да му говори на албански, като се обръща към него със „сине”. Приятелите на Ставрос започват да се чудят дали и той не е албанец…

В 21.00 часа започва прожекцията на “Пластмасова планета”. Когато австрийско-немският режисьор Вернер Боте се заема с филма си, пластмасата, която се прави от петрол, е навлязла навсякъде – от световната икономика до продукти за всекидневна употреба във всяко домакинство.

Боте, чийто дядо е бил директор в предприятие от тази индустрия, пътува от Калифорния до Колката и Кампала в своя филм и интервюира химици, активисти и обикновени хора, за да открие не само каква колосална зависимост имат и развитите, и развиващите се страни от синтетичния материал, но и вредното влияние, което пластмасата оказва върху здравето на потребителите ù.

От 15.00 ч. в Дома на киното може да гледате едно от предложенията на Големите майстори в програмата - “Донякъде нежен” на Ханс Петер Моланд. Филмът е сладко-горчив миш-маш от незабравими образи, нецензурирани секс сцени и отличителна скандинавска трагикомедия. В него лаконичният гангстер Улрик трябва да избере между отмъщението срещу предателя си и сдобряването със семейството си.

Точно в 18.00 часа “Изгнаници” приветства с добре дошли в ексцентричния свят на Отар Йоселиани. В него се чувстват уютно само хората, които споделят постоянната му жажда за течност, съдържаща алкохол. И колкото по-силна, толкова по-добре за онези, които харесват ироничния му поглед към света и огромната му симпатия към човешкия род, въпреки безбройните му недостатъци. Непосветените по-добре да стоят настрана, защото така и няма да уловят духа на тази сатирична кинотворба, за която Йоселиани отбелязва, че е автобиографична. В нея той се вглежда не само в собственото си минало, но и в живота на много други свои колеги, сред които Александър Аскодолов и Андрей Тарковски.

В 20.30 часа започва “Два слънчеви дни” на Огньен Свиличич. Френско-хърватската копродукция разказва историята на съпружеска двойка, чиито отношения постепенно се охлаждат. Мартина и Питър идват на хърватския бряг, за да подредят отново семейния си пъзел и да възвърнат близостта, която са имали.

Вместо това, отношенията им допълнително се изострят… Филмът е с участието на звездата на филмовата класика “Емануела” Силвия Кристел. Актрисата ще го представи лично на СФФ.

“Концертът” на Раду Михайлеану е с начало 22.00 часа. Преди 30 години уважаваният диригент на оркестъра на Болшой театър Андрей Симонович Филипов е уволнен, защото е назначил евреи музиканти. Сега той е прост чистач в театъра, когато случайно научава, че театър Шатле в Париж кани оркестъра на Болшой театър да изнесе концерт там. Филипов решава да събере бившите си колеги и да свирят във френската столица, вместо истинския оркестър. Ако всички успеят да преодолеят трудностите, които им предстоят, последният им концерт може да се превърне в истински триумф.

В 14.00 часа в кино “Одеон” ще се прожектира “Листопад” на Отар Йоселиани. Когато младият технолог Нико започва работа във винзавод, той е предупреден да избягва обвързвания с колегите си. Но разговорът му с флиртуваща млада жена става причина Нико да бъде набит от бандит, който я харесва. Нико предупреждава началника си, че виното от новата бъчва не е подходящо за бутилиране. Но притиснат от спуснатия план, началникът все пак го пуска на пазара.

“Нежният син – проектът Франкенщайн” е озаглавена новата кинотворба на Корнел Мундруцо. В центъра на този смразяващ филм е Рудолф, който безцелно търси нормалност (през майка, баща, съпруга). В своята необичайна творба, вдъхновена от шедьовъра на Мери Шели, Мундруцо заменя чудовището на Франкенщайн със самотно 17-годишно момче.

“Нежният син” повдига въпроси за природата, възпитанието и ролите, които всички подготвяме за себе си, докато следва заложените в ранното детство житейски пътеки към логичния им завършек. Готическият хорър никога не е звучал толкова модерно. Този филм можете да гледате от 16.00 часа в кино “Одеон”.

“Истории от Карс” е филм омнибус, съставен от пет късометражни новели, които са заснети в турския провинциален град Карс, разположен на границата с Армения. Сред петимата режисьори има трима дебютанти, избрани след конкурс за сценарий.

В резултат се е получила симпатична и непретенциозна сбирка от филми: детската обич между момче и момиче, докато пътуват към училището си през зимата; спомените на млада жена за реакцията на майка ù при първия ù мензес и първия сутиен; историята на студент, който се завръща в родното си село само за да избяга отново от него, заради миналото, на което се натъква там. Повечето истории ни водят към гробището и разкриват настоящето през призмата на миналото. Неслучайно последната новела от филма носи заглавието „Незначителна истина”. Омнибус филма “Истории от Карс” е с начален час 18.00 часа.

В 19.45 часа започва “Аврора” на Кристи Пую. Филмът е смел, провокативен и изключително впечатляващ. В него режисьорът посвещава три часа на Виорел, но на финала трудно бихме казали, че познаваме героя по-добре, отколкото в началото. Главната роля изпълнява самият Кристи Пую.

Докато наблюдаваме как вяло и бавно извършва ежедневните си задачи, Виорел прекъсва обичайната рутина, за да си купи пушка и патрони. Очевидно мъжът се приготвя без много шум да извърши убийство.

От 19.00 часа в “Синеплекс” можете да гледате най-новия филм на Дани Бойл “127 часа”. Филмът разказва клаустрофобичната и потресаваща истинска история на Арън Ралстън, който е приклещен от парче скала в каньон в щата Юта, но успява да се измъкне оттам след шест дни. Новаторът Дани Бойл, отговорен за филми като “Трейнспотинг”, “28 дни по-късно” и “Беднякът милионер”, изпълва всеки кадър на “127 часа” с киноадреналин и обявява война на скучната сериозност на псевдодокументалните драми.

“Цирк “Колумбия” на Данис Танович е с начален час 21.00. Действието се развива през 1991 г. в Босна и Херцеговина. Комунистите са предали властта и Дивко Бунтич пристига в малкия град на своето детство, за да заживее отново в родния си дом. След 20 години изгнаничество в Германия той се завръща с лъскавия си червен мерцедес, младата и секси приятелка Азра, черния котарак Бони, който му носи щастие, и пълен джоб със западногермански марки. Когато котаракът Бони изчезва, целият град се втурва да го търси, за да получи обявената голяма парична награда. Търсенето на животинчето нажежава крехките отношения между Дивко и приятелката му, а между нея и Мартин се поражда силно привличане…

“В самата Америка” е предложението на “Euro Cinema” в 17.00 часа на 5 март. Погледът на Барбара Едер към историята на Америка вижда предимно тийнейджъри, които извършват престъпления и са с разбити мечти. Филмът ú е вдъхновен от преживяванията ú като ученичка на разменни начала в граничен град в щата Тексас. Когато е била на 17, австрийската режисьорка е прекарала 6 месеца в гимназията „Хана” в Браунсвил. Години по-късно тя се връща на мястото на действието във филма, с намерението да осмисли случилото се през филмовата лента.

”Зефир” носи името на 11-годишно момиче, което прекарва лятната ваканция при своите баба и дядо в планината. Зефир чака с нетърпение майка й да дойде и да я отведе обратно вкъщи. Най-накрая тя се появява, но само за да се сбогуват, преди да отпътува надалеч като доброволец. Зефир твърдо решава, че няма да позволи още веднъж да бъде изоставена. Пълнометражният дебют на родената през 1969 г. в Орду, Турция, Белма Баш гледайте от 19.15 часа в “Euro Cinema”.

“Адриен Пал” е с начало 21.00 часа. Филмът е странна детективска история, в която режисьорката Агнеш Кочиш следва героинята си по петите, докато тя трополи напред-назад със сабото си, а забележителната операторска работа визуализира вътрешното пътуване на героинята назад към миналото. Кочиш се заиграва с повтарящия се ритъм на живота на Пирожка – докато седи пред мониторите в болницата, докато сваля поредния труп в моргата или лениво предъвква парче кекс.

“Един мъж и една жена” ви очакват в 16.30 часа във Френския културен институт. Eдна от вечните филмови класики e режисирана и заснета от Клод Льолуш. Мъжът (Трентинян) и жената (Еме) изживяват своята любовна история. И двамата са обременени от минали травми и връзки. Той е автомобилен състезател, а тя работи в киното. И двамата се радват на успешни кариери. Но след като постепенно започват да се обръщат един към друг, се случва неизбежното – те се влюбват.

В 18.30 часа любовната киноистория продължава с “Един мъж и една жена”: 20 години по-късно”. Две десетилетия след забележителния успех на предишния си филм Клод Льолуш събира отново Анук Еме и Жан-Луи Трентинян на фона на незабравимата песен от Франсис Ле. Жан-Луи вече не е автомобилен състезател, а организатор на ралито Париж-Дакар и има връзка с много по-млада от него жена.

Ан е продуцентка, която търси история за потенциален хит и решава да направи мюзикъл, вдъхновен от тяхната любов. Междувременно във филма се вливат още няколко сюжетни линии… Въпреки желанието на Льолуш да натъпче колкото се може повече истории в един филм, “Един мъж и една жена: 20 години по-късно” е приятен, често забавен и носи печата на голям творец, който отказва да направи компромис с идеите си заради критиците, несподелящи страстта му към чистата радост от киното.

Любовната тема с почерка на Клод Льолуш продължава и в 20.30 часа в “Смелостта да обичаш”. Филмът разказва няколко любовни истории, като централна е основаната на обич и омраза връзка между певеца Масимо и красивата му партньорка Шаа, която го изоставя, за да гради солова кариера.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback
fallback