Когато фестивалът е 15-и, юбилеен, по-лесно ли се прави, или по-трудно?

Би трябвало да е лесно, много по-лесно, особено след като си се доказал у дома и пред света през всичките тези години. Уви, това се оказа най-трудният фестивал за организация, свързан с финансова неяснота до последния момент. Най-отговорно мога да кажа, че София Филм Фест е най-ефективният фестивал в света с оглед на финансите, с които се реализира. Това не е мое мнение, а на моите колеги фестивални директори, които знаят за какво става въпрос.

Кои бяха големите постижения на Фестивала за тези години?

СФФ възстанови мястото на българското кино на световната кинокарта.
СФФ доказа, че София и България са едно привлекателно място на планетата и гостуването на многобройните светила на киното и млади таланти е доказателство за това.
СФФ се стреми и в известна степен успя да отгледа една вярна и посветена млада публика, за която текущият кинорепертоар е недостатъчен.

Може ли да се каже, че Фестивалът чертае тенденции в света на голямото кино?

Тенденциите се чертаят основно от пет световни фестивала – Кан, Берлин, Венеция, Торонто и Сънданс. Има поне още пет с огромно значение за световното лансиране на определен филм – Ротердам, Карлови Вари, Локарно, Сан Себастиан, Пусан. София обаче е сред 50-те фестивала, които са значими за филмовата индустрия и които са предпочитани от професионалистите. Така е според „Варайъти” и FIAPF.

По повод на проблемите и успехите в българското кино – как Фестивалът помогна на българските филми?

Българското кино след падането на комунизма започна отново да пътува активно и да печели признание и международни награди след 2002 година, когато СФФ за първи път покани директори и селекционери на световни кинофестивали.

Оттогава СФФ и професионалното му събитие София Мийтингс са витрината на новото българско кино и основна част от националната стратегия за промоция на родното кино в тясно и плодотворно партньорство с Националния филмов център и програма МЕДИА на Европейската комисия.

Каква е личната равносметка на създателя – какво загуби и какво спечели?

Надявам се с това, което правим с моите колеги, да сме полезни на България и българското кино. Програмата на Фестивала и имената на гостите показват, че вероятно сме. През всичките тези години се посветих на работата и тя стана моят живот. Трябва да отделям повече време на семейството и приятелите си.

Какво не успя да направиш?

Не успях да убедя политиците, че културата и изкуството са най-големият капитал на България, абсолютно конвертируем в модерния свят, в който живеем. Ефективността от вложенията в култура многократно надвишава инвестициите във всички останали сфери на живота.

На кого най-много искаш да благодариш за създаването и развитието на Феста?

На жена ми, дъщеря ми, майка ми и баща ми. На невероятните млади хора от фестивалния екип, с които работим заедно толкова години, и най-вече на уникалните в световен мащаб личности Мира Сталева и Кирил Лозанов, които заедно с Вихрена, Светла, Дани, Петя, Иво, Лора и Сашо са стълбовете, върху които се крепи това значимо за всички начинание.

Специално благодаря на Йорданка Фандъкова, както и на всички институции, български и международни, спонсори, културни организации и приятели, които ни подкрепят през всичките тези години и особено сега!!! Поименно сме благодарили във фестивалния каталог, с качествата на който страшно се гордея.

Оттук накъде след 15-ия?

Към 16-ия.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase