Снимка: NASA, ESA, H. Weaver

Плутон може да възстанови правата си да се смята за най-големия обект в пояса на Кайпер – област, където се намират астероиди и планети джуджета. През 2006 г. Плутон беше лишен от статута на планета, тъй като в пояса на Кайпер били открити по-големи тела.

Нови наблюдения върху отдалечение обекти в Слънчевата система били проведени в началото на ноември от група астрономи на телескопите в чилийските Анди, а резултатите им са публикувани в New Scientist.

20 юли 2008 10:29

Учените наблюдавали планетата джудже Ерида (Eris). Нейното откриване, както на и планетите джуджета Макемаке и Хаумея, доведе до лишаването на Плутон от планетен статут, тъй като наблюденията показали, че диаметърът на новооткритите обекти бил по-голям в сравнение с този на Плутон.

Непосредственото определяне на размерите на планетите джуджета в Слънчевата система е трудно, тъй като те са отдалечени от Земята на много голямо разстояние (височината на орбитата на Ерида е около 14 млрд. км, а Плутон е отдалечен от Слънцето на 7,4 млрд. км), затова учените използват косвени методи.

В дадения случай астрономите наблюдавали как Ерида закрива една от далечните звезди. Наблюдавайки този процес от различни точки, учените успели да оценят точно размера на образуващата се сянка и от тези данни изчислили диаметъра на планетата.

Според новите данни Ерида „почти със сигурност“ е под 2340 км. Досега се смяташе, че диаметърът й е между 2600 до 2400 километра. Диаметърът на Плутон се оценява на 2400 км.

Ако новите данни се потвърдят, то Плутон ще си върне статута на най-голям обект в пояса на Кайпер, но Ерида ще остане най-масивното небесно тяло от тази област на космическото пространство. Засега астрономите не могат да обяснят защо двата толкова близки по диаметър обекта така силно се различават по маса, съобщава Lenta.ru.