Снимки: hubblesite.org

С помощта на телескопа „Хабъл“ учените за първи път успяха да разгледат повърхността на планетата джудже Плутон и да открият сезонни промени по цвета й, съобщава пресслужбата на NASA.

До неотдавна Плутон се смяташе за „пълноправна“ планета, най-отдалечената от Слънцето от планетите в Слънчевата система, но впоследствие астрономите го причислиха към планетите джуджета.

Наземните наблюдения на това небесно тяло, което има относително малки маса и размери, са невъзможни и само новите снимки, направени с помощта на телескопа „Хабъл“, позволили на астрономите да открият оцветяване на повърхността на Плутон и нейните сезонни промени.

Астрономите отбелязват, че за последните четири години на наблюдения Плутон е станал по-червен, докато неговото добре осветено Северно полукълбо постепенно станало все по-ярко. Учените предполагат, че тези промени на цвета са свързани с топене на ледовете в района на Северния полюс на планетата и замръзването в района на Южния, тъй като планетата встъпва в нова фаза на сезонния си цикъл, който продължава 248 земни години.

Тези наблюдения потвърждават предположенията на астрономите за това, че Плутон е небесно тяло, търпящо динамични промени, а не е статично тяло, което се състои от лед и скални породи. Промените на планетата стават основно заради наклона на оста й и разтеглената елиптична орбита. Съчетанието на тези параметри правят сезоните на Плутон много несиметрични, затова преходът от пролет към лято в района на Северния полюс на планетата става много бързо.

Досегашните предположения за това, че Плутон може да претърпява сезонни промени, са правени на базата на наземни наблюдения в периода от 1988 до 2002 г., когато учените фиксирали увеличение на масата на атмосферата на планетата. Тогава те изказали предположение, че това става заради топенето на азотния лед.

Изображенията от „Хабъл“ показали вариации в окраската на повърхността на планетата в разстояние на няколкостотин километра, но на тяхна основа не може да се правят никакви обосновани изводи за геологическия й строеж.

Наблюдения на Плутон с помощта на „Хабъл“ се извършват от 1994 г., но за получаване на изображение с висока резолюция учените комбинирали различни снимки по специален компютърен алгоритъм. „Този процес ни отне четири години последователна и едновременна работа на 20 компютъра“, казва Марк Бюи, ръководител на проекта.

По-детайлни изображения на Плутон учените очакват през 2015 година, когато в неговата орбита ще влезе космическият апарат на NASA „New Horizons“, изпратен през 2006 г. специално за да изследва далечната планета джудже.